سهم توسعه مترو در بودجه ۱۴۰۴ «اداره پایتخت» با احداث بزرگراه برابری می‌کند؛ فرش‏‌قرمز برای ابرترافیک

ایست نامرئی به متروی تهران

دو شنبه 1404/02/01 09:36 دسته بندی: اخبار مسکن کد خبر: 46861

site copy

راضیه احقاقی:  سهم مترو از بودجه شهرداری 8 درصد، سهم اتوبوسرانی از این بودجه 7‌درصد و سهم بزرگراه‌‌سازی نیز 8‌درصد در نظر گرفته شده است. درحالی بررسی جزئی ارقام بودجه این اعداد را حاصل می‌کند که شورای شهر و شهرداری تهران بر تخصیص بخش قابل‌توجه بودجه به حمل‌ونقل عمومی تاکید دارند؛ با وجود این به نظر می‌رسد که بخش عمده‌‌ای از این تخصیص صرف هزینه‌‌های جاری شده و در نهایت حمل‌ونقل عمومی به دلیل مانع بودجه‌‌ای از توسعه باز می‌‌ماند. 

حدود 22‌درصد کل بودجه شهرداری صرف حقوق و دستمزد می‌شود؛ این در حالی است که سهم حقوق در بودجه شهرهای بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته دنیا کمتر از 12‌درصد است. در حالی سهم بزرگراه‌‌سازی و توسعه مترو و اتوبوسرانی از بودجه شهرداری تهران یکسان درنظر گرفته شده است که بر اساس طرح جامع ترافیک و حمل‌ونقل، تهران به لحاظ طول بزرگراه‌‌ها به اهداف برنامه در افق 1409 رسیده، اما فاصله معناداری با اهداف حمل‌ونقل عمومی در این افق دارد. با وجود این رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» از ضرورت استمرار بزرگراه‌‌سازی در شهر تهران همزمان با توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌‌گوید.

بودجه 1404 شهرداری تهران پس از بررسی در کمیسیون‌‌های مختلف شورای شهر به تصویب رسید و برای تایید نهایی به فرمانداری تهران اعلام شد؛ در حالی که اعضای شورای شهر این بودجه را شهروند‌محور ارزیابی کرده و معتقدند در آن سهم ویژه‌‌ای برای توسعه حمل‌ونقل با محوریت حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شده است؛ اما بررسی آمار و جزئیات لایحه بودجه از وضعیتی متفاوت حکایت دارد.  بررسی‌‌های «دنیای‌اقتصاد» کم‌‌توجهی به حمل‌ونقل عمومی را از منظر چهار خط کش شامل «نظرات شهروندان»، «عدم‌تطابق با طرح جامع ترافیک و حمل‌ونقل شهر تهران»، «سهم حمل‌ونقل در بودجه» و «الگوی بودجه-هزینه شهرداری‌‌ها در سایر نقاط دنیا» دنبال می‌کند.

نارضایتی عمومی از حمل‌ونقل عمومی

توسعه حمل‌ونقل عمومی به لحاظ ترافیکی و اثرگذاری بر آلودگی هوا جزو اصلی‌‌ترین مطالبات پایتخت‌‌نشینان است؛ مطابق آمارها حداکثر 20‌درصد تردد در سطح شهر تهران توسط حمل‌‌ونقل عمومی انجام می‌شود؛ این در حالی است که سهم حمل‌ونقل عمومی در جابه‌‌جایی مردم در کلان‌شهرهای دنیا حدود 50‌درصد است. کمبود ناوگان اتوبوس، تاکسی و کمبود زیرساخت مترویی از سویی جابه‌‌جایی بخش قابل‌توجهی از شهروندانی را که از این وسایل برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند دشوار کرده و از سوی دیگر تشویق سایر افراد جامعه برای جایگزینی حمل‌ونقل عمومی به استفاده از خودروی شخصی را غیرممکن ساخته است.

007 copy

عدم‌تطابق با اهداف طرح جامع حمل‌‌و‌‌نقل و ترافیک

تهران دارای طرح جامع ترافیک و حمل‌ونقل است؛ بنابراین هرگونه اظهارنظری درخصوص وضعیت ترافیک و حمل‌ونقل در سطح شهر تهران باید بر اساس مقایسه با طرح جامع در افق 1409‌سنجیده شود. در طرح جامع ترافیکی شهر تهران مجموع طول بزرگراه‌‌ها برابر 555 کیلومتر در افق 1409 هدف‌‌گذاری شده بود؛ اگرچه اطلاع دقیقی از طول بزرگراه‌‌های شهر تهران در حال حاضر وجود ندارد؛ اما در سال 1396 ساخت 540 کیلومتر بزرگراه در تهران محقق شده بود و بنابراین تهران به لحاظ زیرساخت بزرگراهی چالش مهمی ندارد.  این در حالی است که در طرح جامع ترافیک و حمل‌ونقل شهر تهران برای سال 1409 ساخت و تکمیل 10 خط متروی درون‌‌شهری و 4 خط متروی برون‌‌شهری هدف‌گذاری شده است. 

در حالی سال 1403 به پایان می‌رسد که از 7 خط متروی راه‌‌اندازی شده در سطح شهر تهران، 3 خط نصفه و نیمه به بهره‌‌برداری رسیده و با محدودیت جدی در تامین واگن مواجه است. البته تمامی خطوط متروی شهر تهران با کمبود واگن مواجه است، اما خطوطی که در سال‌های اخیر به شکل نیمه‌کاره بهره‌‌برداری شده‌‌اند؛ با چالش دوچندانی در زمینه تامین قطار مواجه هستند. میزان بودجه‌‌های در نظر گرفته شده در بودجه شهرداری تطبیقی با اهداف توسعه خطوط مترو در افق 1410 ندارد.  در حالی در طرح جامع ترافیک شهر تهران احداث 4 خط مترو (خط ریلی پرسرعت حومه‌‌ای) برای شهر تهران درنظر گرفته شده که هیچ یک از خطوط مترو حومه‌‌ای شهر تهران پرسرعت نیستند.

همچنین مطابق برآورد طرح جامع ترافیک، حداقل تعداد اتوبوس در شهر تهران 6‌هزار خودرو است؛ این در حالی است که در شرایط کنونی تهران 3‌هزار اتوبوس دارد و تعداد اتوبوس‌‌ها فاصله جدی با اهداف این زمینه دارد.

مانع بودجه‌‌ای توسعه حمل‌ونقل عمومی

اعضای شورای شهر و شهرداری تهران بر سهم 50 درصدی حمل‌ونقل از کل بودجه شهرداری تاکید دارند؛ با وجود این بررسی‌‌ها حاکی از آن است که بخش عمده‌‌ای از این بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌شود و سهم واقعی حمل‌ونقل عمومی از کل بودجه محدود است. در لایحه بودجه 1404 رقم 19‌هزار میلیارد تومانی برای توسعه و تکمیل خطوط مترو در نظر گرفته شده که این رقم معادل حدود 8‌درصد کل بودجه است؛ همچنین سهم خطوط اتوبوسرانی از بودجه شهرداری حدود 17‌هزار میلیارد تومان است که این رقم نیز معادل 7‌درصد کل لایحه بودجه است.

با وجود این در لایحه بودجه 1404 رقمی در حدود 23‌هزار میلیارد تومان برای توسعه شهری در نظر گرفته شده، حدود 19‌هزار میلیارد تومان از این بودجه مربوط به ساخت بزرگراه‌‌ها می‌شود. به این ترتیب سهم توسعه بزرگراه در شهر تهران مطابق سهم حمل ریلی است. تنظیم بودجه بخش مترو به میزان بودجه بزرگراه‌سازی و  مقایسه این ارقام با اهداف طرح جامع ترافیکی و حمل‌ونقل شهر تهران بیانگر کم‌‌توجهی مدیران شهری به لزوم توسعه حمل‌ونقل عمومی است. درواقع خلاف آنچه اعضای شورای شهر می‌‌گویند، همچنان بزرگراه‌‌سازی نسبت به توسعه حمل‌ونقل عمومی در اولویت است.

سهم گزاف حقوق در بودجه شهرداری تهران

بررسی‌‌های «دنیای‌اقتصاد» از سهم حقوق و دستمزد در کل بودجه شهرداری‌‌ها در دنیا حاکی از آن است که این بخش به طور متوسط سهمی 4 تا 15 درصدی را به خود اختصاص می‌دهد؛ در عین حال هر چه شهری کوچک‌تر باشد، سهم حقوق و دستمزد از کل بودجه شهرداری افزایش می‌‌یابد و هر چه شهر بزرگ‌تر باشد، سهم حقوق و دستمزد در کل بودجه کمتر خواهد بود. صرفه‌‌جویی در مقیاس باعث می‌شود که سهم دستمزد از کل بودجه در شهرهای بزرگ‌تر کمتر باشد.  

بر اساس داده‌‌های National League of Cities سهم حقوق و دستمزد از بودجه شهرداری‌‌ها در ایالات متحده آمریکا حدود 5 تا 15‌درصد و به طور متوسط 10‌درصد است. به شکل جزئی‌‌تر سهم حقوق و دستمزد از کل بودجه شهرداری‌‌ها در شهرهای بزرگ آمریکا حدود 5 تا 8‌درصد و در شهرهای کوچک‌تر حدود 10 تا 15‌درصد است.  بر اساس داده‌‌های GOV.UK سهم حقوق و دستمزد از کل بودجه شهرداری‌‌های بریتانیا حدود 7-5درصد است. طبق آمار فدرال در آلمان سهم شهرداری‌‌ها از حقوق و دستمزد تقریبا برابر 8 تا 12‌درصد است. در شهر تورنتو کانادا سهم حقوق و دستمزد از بودجه شهرداری برابر 6 تا 8‌درصد است. در شهرهای ژاپن به دلیل برخورداری از سیستم بسیار متمرکز، هزینه‌‌ حقوق و دستمزد از کل بودجه شهرداری‌‌ها به 4 تا 6‌درصد رسیده است.

در مجموع می‌توان گفت سهم حقوق و دستمزد از کل بودجه شهرداری‌‌ها در دنیا در محدوده 4 تا 15 درصدی نوسان دارد. اما وضعیت در کلان‌شهر تهران به میزان قابل‌توجهی متفاوت است. بر اساس داده‌‌های لایحه بودجه 1404 شهرداری، سهم حقوق و دستمزد از کل بودجه سال آینده حدود 22‌درصد خواهد بود که این رقم به مراتب بالاتر از متوسط جهانی است.

هزینه‌‌های جاری شهرداری به شکل کلی به دو بخش هزینه حقوق و هزینه امور نگهداری شهری تقسیم می‌شود. در حالی که سهم حقوق در لایحه بودجه 1404 برابر 22‌درصد است، سهم کل هزینه جاری شهرداری به 39‌درصد می‌‌رسد. رقم پیشنهادی برای لایحه بودجه 1404 برابر 238‌هزار میلیارد تومان است که شورای شهر با حدود 232‌هزار میلیارد آن موافقت کرده است. در لایحه بودجه امسال سهم حدود 19‌هزار میلیارد تومانی برای توسعه و تکمیل خطوط مترو پیشنهاد شده که این رقم معادل 8‌درصد کل بودجه شهرداری است. در عین حال در لایحه بودجه شهرداری سهم 7 درصدی برای توسعه خطوط اتوبوسرانی تهران پیش‌بینی شده است.  این ارقام بیانگر آن است که بخش عمده بودجه شهرداری تهران به جای آنکه صرف توسعه حمل‌ونقل با رویکرد حمل‌ونقل عمومی شود صرف حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌‌های جاری می‌شود. درواقع هزینه‌‌های جاری مانع جدی توسعه شهر تهران است.


 

بزرگراه‌‌‌سازی نافی توسعه حمل‌‌‌و‌‌‌نقل عمومی نیست!

چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص سهم برابر بخش مترو و بزرگراه‌‌‌سازی در بودجه سال آینده شهرداری تهران و تعبیر آن به کم توجهی به حمل و نقل عمومی گفت: توسعه بزرگراه‌‌‌ها و راه‌‌‌ها مغایرتی با توسعه حمل و نقل عمومی ندارد. توسعه حمل و نقل عمومی نیاز به زیرساخت دارد که ساخت راه و بزرگراه بخشی از آن است.  

وی ادامه داد: در بخشی از کشورهای دنیا حمل‌ونقل عمومی بیشترین سهم از بودجه را دارد و سهم توسعه خیابان و راه از بودجه به کمترین میزان رسیده؛ اما در این مناطق توسعه زیرساخت شهری شامل خیابان و بزرگراه تکمیل شده و همین موضوع باعث شده تا شهرداری‌‌‌ها بتوانند عمده توان خود را صرف توسعه حمل ‌ونقل عمومی کنند. حتی در برخی شهرهای دنیا تبدیل خیابان به پیاده‌‌‌راه به دلیل مازاد خیابان در حال اجرا است. 

رئیس شورای شهر تهران گفت: تهران هنوز به لحاظ خیابان و بزرگراه به نسبت شهر و جمعیت با کمبود مواجه است. همچنین مطابق طرح جامع شهر لازم است که بزرگراه‌‌‌سازی در شهر تهران ادامه یابد. شهر تهران همانند مجسمه‌‌‌ای در حال ساخت است؛ بخش‌‌‌هایی از اعضای بدن این مجسمه هنوز تکمیل نشده و باید تمامی این اعضا ساخته شوند. در این شرایط نمی‌‌‌توان گفت که ساخت و تکمیل یک جزء به ساخت دیگر اجزا ارجحیت دارد.  

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه در پاسخ به سوال دنیای‌ اقتصاد در خصوص سهم محدود بودجه مترو و اتوبوسرانی نسبت به بودجه بزرگراه‌‌‌سازی گفت: طی سال‌‌‌های اخیر شهرداری تهران در صدد ساخت و تکمیل بزرگراه‌‌‌های جنوب شهر تهران بود؛ از جمله این بزرگراه‌‌‌ها می‌‌‌توان به ساخت آزادراه شوشتری، بزرگراه شهید بروجردی و جنوب بزرگراه یادگار امام اشاره کرد. 

با تکمیل این آزادراه و بزرگراه‌‌‌ها بخش قابل‌توجهی از ترافیک در مناطق جنوبی شهر تهران مرتفع می‌‌‌شود و بازگشایی این مسیرها در کاهش بارترافیکی و آلودگی هوا در این مناطق موثر واقع خواهد شد.  

مطالب پیشنهادی اخبار مسکن

ادامه اخبار مسکن
15 ساعت پیش
19 ساعت پیش
2 روز پیش
3 روز پیش
4 روز پیش
6 روز پیش
7 روز پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
جدیدترین امیدواری ترامپ به توافق اوکراین و روسیه طی هفته جاری هشدار انصارالله به آمریکا درباره نقشه تجاوز زمینی/ اوضاع به صورت کامل از کنترل خارج می‌شود شتاب شاخص کل با فشار بالای تقاضا در شاخص‌سازان/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 1 اردیبهشت 1404+ نمودار رکورد شکنی اسرائیل در کشتار خبرنگاران در غزه گاف امنیتی وزیر دفاع دولت ترامپ/ ماجرا چیست؟ ترامپ به دلایل شخصیتی، فردی غیرقابل پیش بینی است ترامپ بر سر دوراهی؛ چرا کاخ سفید سیگنال‌های متناقض در مذاکرات ارسال می‌کند؟ اوکراین: جنگ را 30 روز متوقف کنید شهادت 31 فلسطینی در حملات 24 ساعت گذشته به غزه امیدواری آمریکا برای توافق مسکو و اوکراین در هفته جاری شمار شهدای حمله آمریکا به صنعا افزایش یافت ورود کاروان جدید نظامی اسرائیل به خاک سوریه درخواست فلسطین برای بازگشایی گذرگاه‌های غزه طرح ترامپ برای تحول در وزارت خارجه این کشور چیست؟ عراقچی درباره مذاکره با آمریکا با وزیر خارجه سوئیس گفت‌و‌گو کرد پشت پرده سفر هیات سعودی به تهران؛ عربستان حامل چه پیامی برای ایران بود؟ اعلام آمادگی اوکراین برای حضور در مذاکرات صلح لندن روسیه اوکراین را به نقض آتش‌بس متهم کرد روزنامه شماره ۶۲۶۹ رشد 15.6 درصدی صادرات غیرنفتی ایران در 1403+ جزئیات کمران در یمن چندین نوبت بمباران شد 4 کلید طلایی برای افزایش تعهد کارکنان به استراتژی های سازمانی رشد اقتصادی، در گرو توان صادراتی است، نه صرفا تولید داخلی کشمکش بر سر قیمت گذاری خودرو؛ سازمان حمایت در مقابل شورای رقابت سایه افت دلار بر بازار ارز؛ افول همزمان قیمت درهم امارات و لیر ترکیه/ بازی قدرت در بانک مرکزی تایلند بالا گرفت خط و نشان عارف برای گرانفروشان/ کالا‌هایی که با ارز 28500 تومان خریداری می‌شوند نباید گران شوند پلاک‌‌های جدید به بازار خودرو رسید+ جدول قیمت سکانس آخر بورس در فروردین ۱۴۰۳ چگونه بورس را به قعر بازدهی کشاند؟ روبیو بسته شدن سفارتخانه‌های آمریکا در برخی کشور‌ها را رد کرد توضیحات عراقچی درباره رایزنی با روسیه در آستانه مذاکره با آمریکا/ طبیعی است که مواضع‌مان را با دوستان‌مان هماهنگ می‌کنیم تنش در بالتیک رو به افزایش است/ رهگیری هواپیما‌های روسی از سوی انگلیس لاپید خطاب به نتانیاهو: وزیرانت را ساکت کن! فروش 268 کیلوگرم شمش طلا در صد و یکمین حراج+ جزئیات خودرو‌های خارجی در قصر شیرین پلاک‌گذاری می‌شوند+ جزئیات واکنش بورس تهران به مذاکرات ایران و آمریکا بیانیه هیأت نمایندگان اتاق ایران پیرامون شعار سال 1404، مذاکرات بین‌المللی و الزامات تعامل مالی جهانی با وام 500 میلیون تومانی مسکن می توان خانه دار شد؟ رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان معرفی شد درخواست مهم پاپ درباره غزه لاوروف: اروپا در تلاش برای احیای نازیسم است غریب‌آبادی: غنی‌سازی جزو خطوط قرمز است واکنش جدید قطر به مذاکرات ایران و آمریکا تأمین برق ادارات دولتی در دستور کار قرار گرفت دیدار وزرای خارجه عراق و اردن/ محور گفت‌وگو چه بود؟ ارزیابی گروسی از مذاکرات رم پرفروش‌ترین لپ‌تاپ های بازار فروردین 1404 + جدول شاه‌مقصود‌های فلکه دوم گلشهر اتاق بازرگانی ایران بیانیه داد قیمت طلا و دلار سقوط کرد؛ گذر سکه به مرز حمایت افتاد/ رکود سنگین در بازار طلا و سکه؛ قهر خریداران با بازار ارز انتصاب جدید در صندوق‌های بازنشستگی نفت قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و دام زنده امروز یکشنبه ۳۱ فروردین 1404/ افزایش قیمت مرغ+ جدول شهرداری مشهد حامی حمل‌ونقل پاک | راه‌اندازی ایستگاه شارژ دوچرخه و موتور برقی در سال ۱۴۰۴ مردم چشم‌به‌راه بازگشت بی‌آرتی‌ها به خیابان فارغ‌التحصیلان مشهد پزشکیان تذکر گرفت لایحه اختیار دولت در تغییر ساعت رسمی کشور در دست مجلس خط و نشان بورس برای بازارها ایتالیا: امکان توافق تهران-واشنگتن وجود دارد انعقاد اولین قرارداد سرمایه‌گذاری بازی‌های کابلی در چهار بوستان شهر مشهد + فیلم حضور استاندار خراسان رضوی در جمع کودکان تحت حمایت مؤسسه توانبخشی همدم معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: رویکرد شهرداری تقویت رابطه بین شهرداری و سرمایه‌گذاران است گزارش بانک مرکزی از تسهیلات اعطایی به 4 بخش‌ با وام جدید، تنها می‌توانید 3.7 متر مربع مسکن بخرید شاخص‌های بورس در مسیر صعودی با موتور محرک بانک‌ها+ اینفوگرافیک روند مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از زبان مهاجرانی نامه مهم قالیباف به پزشکیان/ این قانون ابلاغ شد حمله تازه اسرائیل به جنوب لبنان/ یک نفر به شهادت رسید پول در راه بورس یارانه این دهک‌های درآمدی قطع شد نسخه تازه اقتصاددانان برای مهار تورم هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) سهم ۷۳.۳ درصدی پراید از خودرو‌های آلاینده در مشهد همه‌چیز درباره پروژه خط ۳ متروی مشهد، با هزینه ۱۰۰ همتی | راه‌اندازی بزرگ‌ترین جزیره ایستگاهی کشور در مشهد عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: سیاست‌های شورای ششم در حوزه مدیریت پسماند در مسیر تحقق است ثبت تخلف بیش از ۱۳ هزار موتورسیکلت‌ در مشهد انعقاد اولین قرارداد سرمایه‌گذاری بازی‌های کابلی در چهار بوستان شهر مشهد قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و دام زنده امروز یکشنبه ۳۱ فروردین 1404 زمان آغاز ثبت سفارش گوشت قرمز اعلام شد کاهش ۲۰ درصدی صادرات نفت این کشور به آمریکا امشب؛ سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه واریز می‌شود شرکت راه‌آهن با شرکت منتسب به بابک زنجانی قرارداد امضا کرد ادعای گستاخانه سخنگوی نتانیاهو درباره ایران معاون پارلمانی جدید پزشکیان برای اولین بار به مجلس رفت چراغ سبز نمایندگان مجلس به یک لایحه موافقتنامه بین ایران و پرتغال گزارش غریب‌آبادی به مجلس درباره دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا سکوت کره جنوبی در برابر تعرفه‌های آمریکا پشت پرده دیدار محرمانه رئیس موساد و ویتکاف برنامه نخست‌وزیر کانادا برای مقابله با تهدیدهای ترامپ حمایت بن‌سلمان عبدالعزیز از ایران/ درخواست ولیعهد عربستان از جامعه بین‌المللی + عکس موافقت نمایندگان مجلس با کلیات استفساریه مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده ایران و آمریکا در مسیر احیای برجام 2؟/ تلاش ترامپ برای جبران ماموریت شکست خورده بایدن؛ واشنگتن در برابر دوراهی سخت حضور پوتین در مراسم عید پاک مسیحیان+ فیلم چشم انداز مذاکرات ایران و آمریکا از زبان ابطحی هیئت حماس با هاکان فیدان دیدار کرد نخست وزیر سابق اسرائیل در بیمارستان بستری شد واکنش کویت به نتایج دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا برگزاری نشست ستاد اقتصادی دولت به ریاست پزشکیان جدیدترین موضع‌گیری رئیس‌جمهور لبنان درباره حزب‌الله تعداد قربانیان جنگ غزه باز هم افزایش یافت خواب تازه اسرائیل برای نوار غزه