«دنیای اقتصاد» بررسی کرد

انتقال خودرو به ایدرو؟

حذف معاونت حمل‌ونقل از چارت وزارت صمت و همچنین حکم رئیس هیات عاملی ایدرو برای مدیرعامل پیشین ایران خودرو، موضوع تمرکز سیاستگذاری خودرو در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را قوت بخشیده است. حال سوال این است که این موضوع می‌تواند منشأ تحولات خودرویی شود؟

یک شنبه 1404/03/18 18:58 دسته بندی: اخبار خودرو کد خبر: 22744

خودروسازی طی حداقل دو دهه گذشته همواره یکی از بخش‌های چالش‌برانگیز و پر‌حاشیه وزارت صنایع و معادن یا صنعت، معدن و تجارت بوده و هست؛ از همین رو ظاهرا وزارت «صمت» دولت چهاردهم بنا دارد امور مربوط به این بخش را در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) متمرکز کند. طبق شنیده‌ها وزارت صمت، برخلاف گذشته به دنبال تمرکز امور خودرویی در بخش دیگری است. بر این اساس، گزینه مدنظر وزارت صمت برای تحقق این هدف، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بناست امور مربوط به خودرو، در سازمان گسترش پیگیری شود. برخی معتقدند اینکه چهره‌ای کم‌وبیش خودرویی به سازمان گسترش رفته، شاید بی‌ارتباط با این ماجرا نباشد.  به اعتقاد آنها، انتصاب فرشاد مقیمی که سابقه مدیرعاملی ایران‌خودرو را در کارنامه خود دارد، به عنوان رئیس هیات عامل ایدرو، بی‌ارتباط به تمرکز امور خودرویی در ایدرو نیست.

با همین پیش‌فرض‌ها، این پرسش نیز مطرح می‌شود که آیا هدف از تمرکز امور خودرویی در سازمان گسترش، ایجاد تحول در خودروسازی است؟ پرسش دیگر اینکه آیا اجرایی شدن این هدف اصلا می‌تواند منشاء و موجب تحول در خودروسازی کشور شود؟

پیش از پاسخ به این پرسش‌ها، ابتدا باید مروری بر شرح وظایف وزارت صمت و سازمان گسترش در بخش خودرو داشته باشیم و سپس به این پرسش پاسخ دهیم که اصلا چه اتفاقاتی در خودروسازی کشور می‌تواند تحول در این صنعت را رقم بزند؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت، هرچند وظیفه اصلی‌اش سیاستگذاری است، اما در این سال‌ها گاهی در امور اجرایی خودروسازی نیز دخالت کرده است، آن هم در شرایطی که دولت سهم چندان زیادی (از نظر عددی) در شرکت‌های خودروساز بزرگ ندارد.

از آن سو، سازمان گسترش که طبق اساسنامه اولیه‌اش، باید به عنوان نماینده دولت به بخش خصوصی بابت توسعه صنعتی کشور کمک کند،

در این سال‌ها به نوعی تنها تصدی‌گری کرده است. البته این سازمان در اوایل دهه ۸۰ در راستای توسعه صنعتی کشور، اقدامات بزرگی را در حوزه خودروسازی انجام داد که نمونه شاخص آن، پروژه پلتفرم مشترک X۹۰ است.

با‌این‌حال، سازمان گسترش به عنوان نماینده دولت در هیات‌مدیره ایران‌خودرو و سایپا، پس از ماجرای X۹۰، تقریبا منشاء هیچ اقدام توسعه‌ای دیگری در خودروسازی کشور نبوده است.

سازمان گسترش باید کمک می‌کرد تا خودروسازی با کمک بخش خصوصی توسعه پیدا کند و پس از رخ دادن این اتفاق باید سهام خود در این صنعت را واگذار می‌کرد. بااین‌حال، این سازمان همچنان به عنوان نماینده دولت، در هیات‌مدیره خودروسازان حضور دارد و این در شرایطی است که از اصل وظیفه خود (حمایت از بخش خصوصی برای توسعه خودروسازی) دور شده است.

شرایط به شکلی است که سایر سهامداران دو خودروساز بزرگ کشور، به‌نوعی در سایه نماینده دولت (با وجود سهام نه چندان زیاد در خودروسازی‌ها) هستند. بروز و ظهور این ماجرا را به‌خصوص می‌توان در حوزه قیمت‌گذاری لمس کرد. با وجود اینکه سازمان گسترش به عنوان نماینده دولت، بیش از یک سهم در هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور ندارد، اما در مساله مهمی به نام قیمت‌گذاری، سایر اعضای هیات‌مدیره خودروسازان نمی‌توانند اعمال نظر کنند.

بنابراین، در این سال‌ها، وزارت صمت و سازمان گسترش، علاوه  بر برخی کوتاهی‌ها در بخش خودرو، در مواردی بیش از اختیار قانونی خود (اینجا منظور وزارت صمت است) در امور این صنعت دخالت کرده‌اند.

اگر این نهاد، در بخش خودرو در مسیر درست حرکت می‌کرد، حالا وزارت صمت فقط و فقط سیاستگذار بخش خودرو بود و سازمان گسترش نیز دیگر سهامی در ایران‌خودرو و سایپا نداشت.

با این تفاسیر، اگر وزارت صمت واقعا بخواهد امور خودرویی را به سازمان گسترش منتقل کند، آنگاه این سازمان مسوول سیاستگذاری خودرو خواهد بود. ایدرو به عنوان سازمانی دولتی اما فارغ از قوانین و مقررات دولتی، ایجاد شد تا برای توسعه صنعتی کشور از بخش خصوصی حمایت کند. بنابراین، تمرکز امور خودرویی در ایدرو به نحوی که در این نهاد سیاستگذاری برای بخش خودرو صورت گیرد، باید با تدابیری همراه باشد.  با‌این‌حال، شنیده‌ها حکایت از این دارد که وزارت صمت دنبال متمرکز کردن امور خودرو در سازمان گسترش است، که در این صورت باید منتظر ماند و دید صمتی‌ها مساله قانونی این ماجرا را چگونه حل خواهند کرد.

دو سناریو برای تمرکز امور خودرو در ایدرو

با این پیش‌فرض (تمرکز امور خودرویی در سازمان گسترش) بار دیگر به پرسش‌های ابتدای گزارش بر‌می‌گردیم. اینکه آیا هدف از تمرکز امور خودرویی در سازمان گسترش، ایجاد تحول در خودروسازی است؟ و اینکه آیا اجرایی شدن این هدف می‌تواند می‌تواند منشاء و موجب تحول در خودروسازی کشور شود؟

در پاسخ به این پرسش‌ها باید دو سناریو را در نظر گرفت؛ خوشبینانه و بدبینانه.

سناریوی خوشبینانه این است که وزارت صمت واقعا به دنبال تحول در خودروسازی کشور است و تمرکز امور خودرویی در ایدرو در راستای همین هدف اتفاق خواهد افتاد. با این حساب، جدا از اینکه ابتدا باید چالش قانونی این ماجرا (اینکه سازمان گسترش نقش تصدی‌گری در خودروسازی را دارد نه سیاستگذاری) حل شود. طبعا این وزارتخانه باید اختیار لازم و کافی را به ایدرو برای انجام اقدامات اصلاحی بدهد.

در این صورت، سازمان گسترش ابتدا باید چالش‌های خودروسازی و موانع توسعه این صنعت را شناسایی کرده و برای رفع آنها سیاستگذاری کند. در این میان البته یک علامت سوال بزرگ وجود دارد؛ اینکه تکلیف واگذاری سهام خودروسازان چه می‌شود؟ آیا ایدرو به این نتیجه می‌رسد که ریشه اصلی چالش‌های خودروسازی کشور، وابستگی آن به دولت است و در نتیجه، سهام خود در ایران‌خودرو و سایپا را واگذار می‌کند؟ اگر چنین باشد، بدون تردید مجوز واگذاری سهام خودروسازان را باید از وزارت صمت بگیرد، وزارتخانه‌ای که خود برای صدور این مجوز نیاز به تایید بالادستی‌ها (شاید حتی در سطح حاکمیت) داشته باشد. در این سناریوی خوشبینانه، حاکمیت، دولت و وزارت صمت به دنبال واگذاری سهام دولتی خودروسازان هستند و تمرکز امور خودرویی در ایدرو در راستای همین هدف است. به عبارت بهتر، هدف غایی از تمرکز امور خودرو در سازمان گسترش، واگذاری خودرو به بخش خصوصی است و ایدرو این ماموریت را بر عهده خواهد گرفت. البته اینجا این پرسش ایجاد می‌شود که اگر تصمیم‌سازان در واگذاری سهام دولتی خودروسازان جدی هستند، چرا وزارت صمت آن را انجام نمی‌دهد و چه نیازی به واگذاری آن به سازمان گسترش است؟

اتفاقا از دل همین پرسش، سناریوی بدبینانه مطرح می‌شود، اینکه هدف از تمرکز امور خودرویی در ایدرو، تنها دوری وزارت صمت از این صنعت پرحاشیه و پرچالش است. طبق این سناریو، قرار نیست تحول خاصی در خودروسازی کشور پس از تمرکز امور خودرویی در سازمان گسترش رخ دهد؛ حتی با وجود اینکه چهره‌ای با سابقه مدیریت در خودروسازی، در راس ایدرو قرار گرفته است.

طبق این سناریو، با انتقال امور خودرو به سازمان گسترش، این سازمان علاوه بر تصدی‌گری، سیاستگذاری خودرو را نیز بر عهده خواهد داشت، اما چیزی به اسم توسعه، تحول و حتی واگذاری سهام در میان نخواهد بود. این سناریو بر پایه بی‌میلی تصمیم‌سازان به واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی، نوشته شده است.

به عبارت بهتر، پس از تمرکز امور خودرویی در ایدرو، سازمان گسترش همچنان در ایران‌خودرو و سایپا سهامدار خواهد بود و سیاست‌های دستوری مانند قیمت‌گذاری نیز ادامه می‌یابد.

ازآنجاکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان خودرو، ریشه مشکلات و چالش‌های خودروسازی کشور در دولتی بودن آن است، تداوم حضور نماینده دولت - سازمان گسترش - در این صنعت، شاید نتواند منجر به تحول خاصی در آن شود، مگر اینکه تصمیم‌گیرندگان بر آن شوند که دولت به اندازه سهمش - نه بیشتر و نه کمتر - در امور خودروسازان دخالت کند. برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند مساله خودروسازان با دولت این است که بیش از اختیاری که بر اساس میزان سهامش دارد، در امور بدنه اصلی خودروسازی کشور دخالت می‌کند. به اعتقاد آنها، اگر دولت دامنه دخالت‌هایش را به اندازه سهامی که دارد، محدود کند، دز سیاست‌های دولتی در این صنعت کاهش پیدا کرده و در آن صورت می‌توان به توسعه خودروسازی تا حدی امید داشت.

 

 

مطالب پیشنهادی اخبار خودرو

ادامه اخبار خودرو
9 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
15 ساعت پیش
16 ساعت پیش
21 ساعت پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
جدیدترین درخواست بن سلمان برای پایان تجاوز اسرائیل به غزه اعتراض گسترده در تل‌آویو/ درخواست برای توافق آتش‌بس با حماس حمایت پارلمان اروپا از «مادلین»/ درخواست برای ایجاد گذرگاه امن انتقاد تند سندرز به حمایت آمریکا از سیاست گرسنگی در غزه ابوعبیده نظامیان صهیونیست را مجبور به عقب‌نشینی کرد شهادت ابوالشیخ / بنیانگذار جنبش مجاهدین فلسطین بیانیه داد روزنامه شماره ۶۳۰۷ واکنش ایران به اقدام آمریکا علیه قضات دادگاه لاهه پرده برداری از نفوذ اسرائیل در قاره سیاه/ شاخ آفریقا به میدان زورآزمایی، اسرائیل، ترکیه، چین و امارات تبدیل می‌شود؟ ادعای ارتش اسرائیل درباره ترور اشعد ابوشریعه پیام دبیرکل نجباء در واکنش به جنایت‌های اسرائیل در غزه انفجار تونل بمب‌گذاری شده علیه نظامیان صهیونیست در خان یونس حضور نمایندگان دولت در منزل خانواده الهه حسین‌نژاد سقوط بورس موقتی است؟ در تماس تلفنی پادشاه بحرین و پزشکیان چه گذشت؟ ایران؛ محور اصلی رایزنی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه سقوط قیمت‌ها در بازار ارز؛ درهم امارات ارزان شد/ قدرت‌نمایی خلیج فارس در تجارت جهانی پیش‌بینی بورس فردا 18 خردادماه 1404 / فشار فروش تخلیه می‌شود؟ اختلافات بین ترامپ و ماسک بالا گرفت / «ایلان» تهدید شد لند؛ صحنه تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های ضد رفاه گفت‌وگوی تلفنی پزشکیان و رئیس جمهور الجزایر اعتراف سنگین یک مقام سابق ارتش صهیونیستی درباره جنگ در غزه اعلام آمادگی روسیه برای تحویل فوری اسرای جنگ به اوکراین اولین سفر بلندپایه‌ترین مقام غربی به هند و پاکستان پس از اتمام تنش‌ها هشدار دبیر کل ناتو درباره روسیه / کنایه مارک روته به اعضا ادعای کاخ سفید درباره واکنش ترامپ به ایده تماس با ایلان ماسک درخواست فوری حماس از جهانیان افشای نقش افسر سابق سیا در طرح جنجالی توزیع کمک‌ها در غزه واکنش طالبان به ممنوعیت سفر اتباع افغانستان از سوی ترامپ قیمت دلار قفل شد؛ کاهش قیمت سکه با لیدری طلای جهانی/ بیت‌کوین در تقاطع سرنوشت جهش غافلگیرکننده قیمت یک خودروی پرفروش در بازار امروز 17 خرداد سهامداران در اردیبهشت‌ ماه چقدر سود دریافت کردند؟ اعلام جزئیات عرضه اولیه سهام ناشر صنایع غذایی رضوی سهام‌داران در اردیبهشت‌ماه چقدر سود دریافت کردند؟ چقدر شمش طلا و نقره در بورس کالا معامله شد؟ زمان اعلام وصول نامه معرفی مدنی‌زاده مشخص شد روسیه صدها پهپاد اوکراین را منهدم کرد اعمال تحریم‌ علیه اسرائیل رو میز اروپا ضربه سنگین سرایا القدس به نظامیان اسرائیل ادعای مقام آمریکایی درباره رویکرد ترامپ در قبال ایران دادگاه تجدیدنظر فدرال به نفع ترامپ رای داد پزشکیان: هرگز در پی تولید سلاح هسته‌ای یا تسلیحات کشتار جمعی نبوده و نیستیم وزیر خارجه پاکستان به عراقچی تبریک گفت افزایش آمار قربانیان جنایات اسرائیل در غزه اوکراین مبادله اسرا با روسیه را به تعویق انداخت ایران به اطلاعات و اسناد حساس اسرائیل دست یافت+ فیلم قیمت کارخانه پژو 207 اعلام شد؛ این مدل پژو 25 میلیون تومان گران شد خبر مهم سازمان حمایت درباره فروش خودرو در بورس تعادل بورس به‌هم ریخت رایزنی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه مصر ویتنام مراکز نظامی خود را در این منطقه گسترش می‌دهد اوکراین جنگنده روسیه را منهدم کرد ورود ایران به پنجمین سال پیاپی خشکسالی افزایش جهانی، رکود داخلی: تحلیل تحولات بازار طلا در پرتو سیاست و سرمایه با زیر 10 میلیون تومان چه موبایلی می‌توان خرید؟ / بررسی مدل‌های قیمت‌مناسب بازار تفاهم نامه همکاری بین ایران و این کشور امضا شد عصبانیت ترامپ از حمله پهپادی اوکراین به روسیه/ به پوتین دلیلی دادند که دست به کار شود تکلیف حذف ارز ترجیحی واردات گوشت قرمز مشخص شد سقوط ۶۰ هزار واحدی شاخص کل بورس/ صندوق‌های طلا سرخپوش شد+ اینفوگرافیک انگلیس بار دیگر به ایران و روسیه اتهام زد حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز/ هشدار درباره حذف این کالا از سفر مردم واکنش مجلس به حواشی تیم دومیدانی/ وزیر ورزش احضار شد قفل بزرگ بر بازار خودرو آرامگاه پیر مشهد | نگاهی به تغییرات مقبره «پیر پالان‌دوز» عصبانیت ترامپ از حمله پهپادی اوکراین/ به پوتین دلیلی دادند که دست به کار شود یادداشت توضیحی ایران در مورد گزارش‌ مدیرکل آژانس انرژی اتمی/ ایران به ان‌پی‌تی پایبند است حرکت مشکوک نظامیان آمریکایی به سمت اقلیم کردستان ادعا‌های جدید زلنسکی درباره حمله به بمب‌افکن‌های روسی فرصت سازی بغداد از تحولات شام/ وقتی عراق به میدان صف آرایی مخالفان و موافقان الجولانی تبدیل می‌شود قطعی برق نفس قطعه‌سازان را گرفت گلایه برخی ساکنان خیابان قرنی  ۴۱  مشهد از وضعیت نامناسب پارک زیتون بورس خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات می‌دهد؟/ جزئیات تصمیم مهم خودروساز خصوصی صدور قبض برق 15 روزه می‌شود+ جزئیات قیمت دلار در پیچ سرنوشت؛ تثبیت یا سقوط آزاد؟/ بیت‌کوین در لبه تیغ؛ تتر روی خط آتش/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۷ خرداد 1404 قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت+ جدول قیمت طلا 18 عیار امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت+ جدول قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت طلا و سکه+ جدول قیمت دلار، یورو و پوند امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت دلار و یورو+ جدول قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ افزایش قیمت بیت کوین قیمت طلا، سکه و دلار امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت‌‌ها+ جدول قیمت دلار مبادله‌ای امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت+ جدول قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت‌‌ها+ جدول ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) کشف ۱۷ میلیارد ریال شمش و طلای قاچاق در فرودگاه مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تعیین تکلیف ۵۶۰ هکتار از  اراضی بزرگ‌مقیاس مشهد رئیس کمیسیون امنیت ملی: اصل غنی‌سازی را پای میز مذاکره نخواهیم برد روایت رئیس سازمان غذا و دارو از برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی+ فیلم تحول در هزینه‌کرد بیمه؛ نقش سرویس خسارت آنی بیمه بازار در صرفه‌جویی اقتصادی واکنش سخنگوی دولت به قتل الهه حسین‌نژاد بازار طلا در فاز احتیاط؛ کاهش قیمت سکه در راه است؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۷ خرداد 1404 آغاز ثبت سفارش نهاده‌های دامی+ جزئیات واکنش وزارت خارجه به اقدام نژاد‌پرستانه آمریکا پرفروش ترین گوشی های موبایل در یک هفته اخیر +قیمت قیمت طلا امروز شنبه ۱۷ خرداد 1404/ کاهش قیمت+ جدول اصلاح بورس در راه است؟ محسن هاشمی: اگر تحریم ها برداشته شود، کدام پروژه زیربنایی قابلیت اجرا دارد؟ اسرائیل از سوی یمن هدف موشک قرار گرفت چه عواملی خوش بینی‌های ابتدای سال به بورس را کمرنگ کرد؟ کاهش چشم‌انداز بازار سهام با افزایش عدم اطمینان به مذاکرات!/ پیش بینی بازار سهام امروز 17 خرداد 1404+ نمودار