ماجرای خودرویی که به مصرف‌کننده نمی‌رسد

اقتصادنیوز: بازار خودرو همچنان گرفتار سیاست‌های ناکارآمد است. قیمت‌گذاری دستوری، سهمیه‌های رانتی و محدودیت واردات…

سه شنبه 1404/02/30 07:17 دسته بندی: اخبار خودرو کد خبر: 56573

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تنظیم بازار خودرو در سال‌های اخیر به یکی از پررنگ‌‌‌ترین وعده‌‌‌های سیاستگذاران تبدیل شده، با این حال تاکنون به هدف مورد نظر نزدیک نشده است. گرچه بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه نکرد، اما دلیل این ثبات نسبی نه موفقیت سیاست‌‌‌های اجرایی، بلکه کاهش قدرت خرید و خروج خودرو از سبد مصرفی عموم مردم بوده است؛ مساله‌ای که خود به‌‌‌روشنی از شکست سیاست‌‌‌های تنظیم بازار در سال‌های گذشته حکایت دارد. در هشت سال اخیر که بازار خودرو روند تورمی عجیبی را پشت سر گذاشته، تنها راه سیاستگذاران برای کنترل آن فشار روی تولیدکنندگان با ابزار سرکوب قیمتی بوده است. نتیجه اینکه طی این سال‌ها خودروسازان روز‌به‌روز دچار بحران‌های عمیق‌‌‌تری شده و خودرو نیز از دسترس افراد خارج شده است. اما در این میان پرسش اساسی این است که دولت برای تنظیم واقعی بازار در سال‌جاری چه ابزارهایی را در دست دارد؟

در واقع از ابتدای شروع به کار دولت چهاردهم تاکنون مشخص شده که راهکار این دولت نیز برای تنظیم بازار خودرو همان ابزار محبوب دولت‌‌‌های پیشین، یعنی قیمت‌گذاری دستوری بوده است، در سال ۱۴۰۴ نیز که اکنون دوماه از آن می‌‌‌‌‌‌گذرد، تاکنون خبری از تغییر در این رویه دیده نمی‌شود و سیاستگذاران برای کنترل بازار همان ابزار قیمتی را به کار گرفته‌‌‌اند. این در شرایطی است که اولا ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که سیاستگذاران می‌توانند از آنها استفاده کرده و آسیبی هم به صنعت نزنند و دوما ابزار مورد علاقه آنها تنها در کوتاه‌مدت موجب کنترل قیمت می‌شود اما روندهای بلندمدت نشان می‌دهد که از قضا همین قیمت‌گذاری دستوری، مهم‌ترین مانع تنظیم بازار خودرو بوده است و از طرف دیگر این روش هزینه‌‌‌های زیادی را به صنعت تحمیل می‌کند. نتیجه اینکه حالا با خودروسازی مواجه هستیم که با حدود ۲۵۰ همت زیان‌‌‌ انباشته مواجه است.

اما ابزارهای دیگری که از آنها یاد می‌‌‌کنیم چه مواردی هستند؟ یکی از آنها حذف سهمیه‌‌‌ها برای افراد خاص است در‌حالی‌که  افراد عادی سهمی کمتر از ۲۰‌درصد از فروش شرکت‌های خودروساز دارند، اما مصرف‌کنندگان نهایی نیز عمدتا همین افراد عادی هستند. بنابراین افراد با سهمیه خاص خودرو را می‌‌‌خرند و در بازار به افراد عادی می‌‌‌فروشند.

ابزار دیگری که می‌تواند در خدمت تنظیم بازار قرار بگیرد، افزایش واردات به کشور است. در واقع در یک فضای انحصاری، نمی‌توان توقع داشت که بازار با کارآیی بازارهای رقابتی عمل کند، این موضوع یکی از بدیهیات اقتصاد خرد است و خلاف این موضوع نمی‌تواند در بازار خودروی ایران اتفاق بیفتد. بنابراین راه افزایش کارآیی یا به ادبیات دولتی «تنظیم» در بازار خودرو از مسیر رقابت می‌‌‌گذرد. با‌ هزار و یک سنگ در برابر واردات هم بازار رقابتی نمی‌شود. با تعداد محدود خودروهای وارداتی، تعرفه‌‌‌ای که حالا به ۱۰۰‌درصد رسیده و ماجراهای گاه و بیگاه برای ارز تخصیصی به واردات خودرو، آنچه اتفاق می‌‌‌افتد شاید تنها به درد مصاحبه‌‌‌ها و ارائه «دستاوردها» بخورد تا تنظیم بازار. به نظر می‌رسد نگاه سیاستگذاران به واردات خودرو معطوف به تنظیم بازار نیست و بیشتر به عنوان یک منبع درآمد برای کاهش کسری بودجه به آن نگاه می‌کنند. گفته می‌شود در سال گذشته ۸۵۰ همت کسری بودجه رقم خورده است و در سال‌جاری این رقم ممکن است افزایش هم پیدا کند.

در چنین شرایطی از اواسط زمستان سال گذشته، گفته می‌‌‌شد که دولت به دنبال افزایش تعرفه واردات خودرو برای جبران بخشی از این کسری بودجه است. اتفاقی که گرچه ابتدا با تکذیب همراه شد اما در نهایت قانون بودجه سال ۱۴۰۴ آن را تایید کرد. تعرفه به ۱۰۰‌درصد رسیده و مبنای ارز محاسباتی نیز به ۷۰‌هزار تومان رسیده است. بنابراین قیمت خودروهای وارداتی حالا سر به فلک می‌‌‌گذارد و طبیعتا نمی‌تواند در بازار خودرو منجر به تنظیم شود. گویا موضوع تنظیم بازار با خودروهای وارداتی تنها یک ویترین بوده که پشت این ویترین در عمل اتفاقات دیگری رخ می‌‌‌داده برای مثال همین تعرفه ۱۰۰درصدی ضد تنظیم بازار است.

اما پارادوکس ماجرا اینجاست که دولت به اسم حمایت از صنعتگر، واردات را محدود کرده، به اسم حمایت از مصرف‌کننده صنعت را دچار زیان کرده و در نهایت هم صنعتگر و هم مصرف‌کننده درحال متضرر شدن از این وضعیت هستند و ظاهرا تنها دولت است که از این وضعیت نفع می‌‌‌برد. چراکه از طرفی تعرفه بالایی می‌گیرد و از طرف دیگر به اسم حمایت، نظر خود را به صنعت خودرو تحمیل می‌کند.

قیمت‌گذاری دستوری که به عنوان ابزار تنظیم بازار سیاستگذاران بدون وقفه درحال اجراست نه تنها موجب تنظیم بازار نمی‌شود بلکه مانع اصلی آن است. چراکه با ایجاد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، انگیزه را برای حضور دلالان در این بازار بالا برده است. گرچه حواله‌‌‌فروشی و دیگر وجوه دلالی در بازار طی ماه‌‌‌های اخیر کاهش داشته اما این موضوع را می‌توان به رشد قیمت کارخانه‌‌‌ای خودرو در آبان ماه و کاهش اختلاف قیمت در بازار نسبت داد. بنابراین هر میزان که سرکوب قیمتی شدید می‌شود، حضور دلالان در بازار هم پررنگ شده و خودرو سخت‌‌‌تر و گران‌‌‌تر به دست مشتریان می‌‌‌رسد. این رویه قطعا با تنظیم بازار ضدیت دارد. در چنین شرایطی جلوگیری از رشد قیمت رسمی خودرو شاید تنها در کوتاه‌مدت منجر به کنترل قیمت در بازار شود اما در میان‌‌‌مدت و بلند‌‌‌مدت خودرو را از دسترس مصرف‌کنندگان نهایی خارج می‌کند.

بنابراین ابزار محبوب سیاستگذاران برای تنظیم بازار در جهت عکس هدف خود حرکت می‌کند. پارادوکس دیگری که در این شرایط وجود دارد این است که دولت به دلیل «انحصار» قیمت‌گذاری را به صنعت خودرو تحمیل می‌کند ولی با تعرفه‌‌‌های بالا خود این انحصار را تقویت می‌کند. در چنین شرایطی زیان انباشته خودروسازان رو به افزایش است، قطعه‌‌‌سازان هم به کلوپ زیان‌‌‌ده‌‌‌ها اضافه‌‌‌ شده‌‌‌اند و تامین قطعه به کاری پیچیده بدل شده است که عملا صنعت خودروی کشور را تهدید می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین ابزارهای تنظیم بازار باید حذف قیمت‌گذاری دستوری باشد.

خودرویی که به مصرف‌کننده نمی‌‌‌رسد

همان‌طور که اشاره شد، از کانال خروجی خودرو از کارخانه تنها بخش بسیار کوچکی به افراد عادی بدون سهمیه‌‌‌های خاص می‌‌‌رسد. ۵۰‌درصد از تولیدات خودروسازان متعلق به مشمولان طرح جوانی جمعیت است. با روی کار آمدن مجلس یازدهم، طرحی با نام «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و سرانجام پس از تصویب در صحن علنی، در دهم آبان‌‌‌ماه ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید و دو هفته بعد نیز دولت آن را برای اجرا ابلاغ کرد. هدف از این قانون، مقابله با پیری جمعیت و تشویق شهروندان به ازدواج و البته فرزندآوری است و بر این اساس، مشوق‌‌‌های مختلفی در آن لحاظ شده است. از جمله مشوق‌‌‌های جذاب این قانون، فروش خودرو با قیمت کارخانه و بدون قرعه‌‌‌کشی (در صورتی که تقاضا بیش از عرضه نباشد) به گروهی خاص از «مادران» است که فرزند دوم آنها بعد از تاریخ مشخصی به دنیا آمده باشد.

۲۰‌درصد به مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می‌‌‌رسد. طبق قانون ساماندهی خودرو، ۲۰درصد از فروش خودروسازان باید به خروج و جایگزینی مدل‌‌‌های فرسوده اختصاص پیدا کند، بنابراین مالکان این خودروها از شانس بالاتری نسبت به مشتریان برخوردار هستند. این در حالی است که با توجه به قوانین مربوط به اسقاط (به‌‌‌خصوص اینکه در ازای خودروی اسقاطی، پولی به مالک داده نمی‌شود)، این طرح برای بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده از جذابیت لازم برخوردار نیست و در عوض، واسطه‌‌‌گران و دلالان را جذب کرده است. این جذابیت برای دلالان و واسطه‌‌‌گران از آن جهت است که هرچند بابت اسقاط خودروی فرسوده، پولی در کار نخواهد بود، با‌‌‌این‌‌‌حال به دلیل وجود اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودروی نو، برای آنها به‌‌‌اصطلاح می‌‌‌صرفد. با ابلاغ آیین‌‌‌نامه اجرایی جدید مربوط به واردات و عرضه خودرو به جانبازان در هفته جاری، حالا یک گروه جدید نیز به فهرست اولویت‌‌‌داران دریافت خودرو با نرخ کارخانه‌‌‌ای اضافه شده است. 

بر اساس مفاد آیین‌‌‌نامه واردات خودروی جانبازان، خودروسازان موظف‌‌‌ هستند بدون تاخیر خودروی مورد نظر مشمولان را تحویل دهند. اگر سهم جانبازان از تولیدات خودروسازان را نیز حدود ۱۰‌درصد در نظر بگیریم تنها ۲۰‌درصد از آن باقی می‌‌‌ماند اما همه این ۲۰‌درصد هم به افراد عادی نمی‌رسد چراکه ارگان‌‌‌ها و نهادهای مختلف نیز گاه و بیگاه از خودروسازان خرید می‌کنند. در گذشته اخباری در مورد خرید خودرو توسط صداوسیما یا مجلس از خودروسازان منتشر شده بود. بنابراین با در نظر گرفتن ارگان‌‌‌های دولتی، سهم افراد عادی از تولیدات خودروسازان به کمتر از ۲۰‌درصد می‌‌‌رسد. این در شرایطی است که واضح است بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی خودرو افرادی هستند که هیچ یک از این سهمیه‌‌‌ها را ندارند. افرادی با استفاده از این سهمیه‌‌‌ها از کارخانه خودرو می‌‌‌خرند، در بازار به افراد عادی می‌‌‌فروشند و سود کسب می‌کنند. تا جایی که حتی دلالان در بسیاری از موارد از کد ملی افراد دارای این سهمیه‌‌‌ها استفاده کرده و در این میان سود به جیب می‌‌‌زنند.

با توجه به اینکه وجود چنین تکالیفی عملا بقای رانت در بازار خودرو را تضمین می‌کند، مساله اینجاست که چرا سیاستگذاران برای پیشبرد اهداف خود بازار خودرویی را که ادعا می‌کنند می‌‌‌خواهند آن را تنظیم کنند، تضعیف می‌کنند؟ اینکه تصمیم‌گیران می‌‌‌خواهند شهروندان را به فرزندآوری و اسقاط خودروهای فرسوده تشویق کنند به جای خود، چرا در این میان صنعت و بازار خودرو باید هزینه آن را بدهند؟ به نظر می‌رسد سیاستگذار خودرو باید فکری به حال حذف آنها بکند یا قانون‌گذار قانون را تغییر دهد. در غیر‌این صورت هدف تنظیم بازار در سال‌جاری هم محقق نخواهد شد.

مطالب پیشنهادی اخبار خودرو

ادامه اخبار خودرو
6 ساعت پیش
6 ساعت پیش
13 ساعت پیش
15 ساعت پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
جدیدترین رقابت میلیارد دلاری در خاورمیانه؛ قطر وارد میدان شد/ نبرد دوحه، ریاض و ابوظبی برای نفوذ به آمریکا سرگردانی کامیون‌های کمک‌رسانی در غزه/ هیچ طرف بین‌المللی کمک‌ها را تحویل نگرفته است کاهش سطح روابط با اسرائیل در دستور کار اتحادیه اروپا عارف: با مقصران حادثه بندر شهید رجایی سریعا برخورد شود مقام ارشد روس شرایط مسکو برای صلح را اعلام کرد افشاگری آکسیوس از اختلافات فزاینده بین ترامپ و نتانیاهو/ آمریکا در صدد کنار گذاشتن اسرائیل است؟ اروپا تحریم‌های سوریه را لغو کرد خروج بازارها از سنگر امن؟ شهردار مشهد مقدس: سال پایانی دوره ششم مدیریت شهری، زمان خدمات ویژه و تلاش شبانه‌روزی است سلطه مرد سایه ها بر هوش مصنوعی امارات هشدار درباره خاموشی جایگاه‌های CNG قیمت نفت بدون تغییر ماند فرمان اقتصادی چین برای جنگ تعرفه‌ای؛ نرخ‌های بهره پایین آمدند نسل۵ فقط اینترنت موبایل یا سرعت بسیار بالا نیست! دستگیری فعالان غیرمجاز ارزی در اقدسیه قیمت طلا و سکه در پیچ هیجان؛ رالی تتر و بیت کوین به کجا خواهد رسید؟ ادعای عجیب روبیو درباره مذاکرات آمریکا با ایران ازکی‌وام لندتک برتر سال ۱۴۰۳ شد دستاورد سفر ترامپ به خاورمیانه! رونمایی از سردیس شهید رئیسی در میدان پاستور تهران + فیلم تخت‌روانچی: آمریکایی‌ها نمی‌دانند دنبال چه هستند + فیلم بازگشایی ورودی ایستگاه شهدای خط۳ متروی مشهد از ساختمان هدایت اکران گسترده شهری در مشهد به مناسبت نخستین سالگرد شهادت آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت امتیاز ایران در 12 مولفه آزادی اقتصادی عرضه اوراق صکوک ارزی ایران در این کشور برای خرید پژو 207 دنده‌ای چقدر بودجه لازم است؟ ریزش 10 تا 5میلیون تومانی خودروهای جک در بازار امروز 30 اردیبهشت 1404 آغاز مذاکرات آتش‌بس بین روسیه و اوکراین؛ به‌زودی توضیح عراقچی درباره زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا+ فیلم طعنه سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اوکراین علت پرواز پیاپی بالگردها بر فراز رامسر چیست؟ توفان سرخ بورس شوخی عراقچی با فضای مذاکرات ایران و آمریکا+ فیلم اتحادیه اروپا تحریم‌های این کشور را لغو کرد اتحادیه اروپا باز هم این کشور را تحریم کرد رایزنی گروسی با این کشور درباره ایران ادعای رژیم‌صهیونیستی درباره تلاش افراد نزدیک به ایران برای ترور کاتس تأکید سرلشکر باقری بر اجرای کامل مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل ادعای اسرائیل درباره بازداشت 2 نفر به اتهام همکاری با ایران وحشت تل‌آویو از افزایش جاسوسی صهیونیست‌ها برای ایران قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و دام زنده امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ قیمت مرغ کاهشی شد+ جدول واکنش بانک مرکزی به رمز ارز بابک زنجانی + فیلم چشم‌انداز نقدینگی و تورم در پایان سال ۱۴۰۴ از زبان فرزین+ فیلم شهرداری مشهد، برترین دستگاه استان در اجرای قانون تبدیل وضعیت فرزندان شاهد و ایثارگر ۲.۱ میلیون تن محصول روی میز فروش بورس کالا رکود رمق‌گیر در بازار سرمایه؛ شاخص کل در آستانه مرز روانی ایستاد+ اینفوگرافیک نگاهی به نخستین سرشماری دقیق در مشهد | احوالات نفوس ارض اقدس مروری بر خدمات بلو در حوزه مدیریت مالی افزایش ۳۰ برابری قبض برق در انتظار این مشترکان ثبت سفارش این حبوبات گران آغاز شد آخرین وضعیت برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا از زبان سخنگوی وزارت خارجه واکنش عراقچی به موضع گیری اخیر آمریکا درباره غنی سازی هسته‌ای/ امروز مقام معظم رهبری تکلیف را کاملا روشن کردند+ فیلم رهبر انقلاب:‌ خدمات شهید رئیسی مایه آبروی ملی‌، عزت ملی و اعتبار ملت ایران بود ورود 2 کامیون کفن به غزه تکذیب خبر لغو مذاکرات به نقل از سخنگوی وزارت خارجه نخست‌وزیر قطر: به دنبال پر کردن شکاف بین ایران و آمریکا هستیم شهردار مشهد مقدس: زمان بحران، وقت تصمیم نیست؛ باید سریع‌تر برای جمعیت چاره‌اندیشی کرد + فیلم قیمت طلا امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404+ جدول واکنش مجلس به تروریستی نامیدن سپاه توسط پارلمان این کشور اعلام شرط دریافت وام ۴ میلیارد تومانی برای این افراد درخواست مهم مجلس از دولت پزشکیان توافق مهم ایران و ترکمنستان برای تکمیل خط انتقال برق اعلام قیمت گوشت و مرغ بسته بندی در بازار+ جدول سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در روز زیارتی امام‌رضا(ع)، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) نخست‌وزیر قطر از تلاش برای پرکردن شکاف بین واشینگتن و تهران خبر داد افشای توافق محرمانه میان مقامات اسرائیل/ ماجرا چیست؟ سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوس‌رانی در روز زیارتی مخصوص امام‌رضا(ع)، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: باید ذهنیت جامعه درباره فرزندآوری تغییر کند | کاهش ۵ درصدی طلاق و آغاز پویش «قدم نورسیده» در مشهد سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در روز زیارتی امام رضا (ع) فردا چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) دیدار چهره به چهره اهالی مهدی آباد با شهردار منطقه ۵ مشهد | مهدی آباد در مسیر تغییر، با همدلی مردم و مدیریت شهری نخست وزیر قطر از تلاش برای پر کردن شکاف بین واشنگتن و تهران خبرداد ادعای اسرائیل درباره ترور یکی از نیروهای حزب‌الله نسخه آمریکا برای حمله به قلب کرملین بدون شلیک یک گلوله/ پاشنه آشیل تزار؛ چگونه آغازگر جنگ قربانی می‌شود؟ رهبر انقلاب: شهید رئیسی در اولین مصاحبه با صراحت گفت با آمریکا مذاکره مستقیم نمی‌کنیم+ فیلم تذکر رهبر انقلاب به طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر/ اینکه بگویند به ایران اجازه غنی‌سازی نمی‌دهیم، غلط زیادی است+ فیلم روایت گمرک از 10 عامل موثر بر رسوب کالا اهداف اسرائیل از ورود کمک‌ها به غزه مشخص شد بیت‌کوین در آستانه فتح قله تاریخی؛ دلار در برزخ دو کانال/ رمزگشایی از توقف قیمت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۳۰ اردیبهشت 1404 قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت+ جدول قیمت طلا و سکه امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت طلا و سکه+ جدول قیمت دلار، یورو و پوند امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت دلار+ جدول قیمت طلا، سکه و دلار امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت طلا و سکه + جدول نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت طلا و سکه+ جدول آغاز مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با حضور رهبر انقلاب+ فیلم رهبر انقلاب: شهید رئیسی خود را از مردم برتر نمی‌دانست + فیلم حضور خانواده شهید نصرالله در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت + عکس تنش و بحث نمایندگان در مجلس درباره لایحه پالرمو + فیلم تداوم عقب نشینی بورس سهمیه «واردات بدون سابقه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار» به روزرسانی شد+‌ جزئیات قیمت گازوئیل چه تغییری خواهد کرد؟+ فیلم برنامه بانک مرکزی برای تأمین مالی ارزی بانک‌ها + فیلم تصمیم مجلس برای افزایش سرمایه توسط بانک‌ها + فیلم گزارش کاخ سفید درباره جزئیات رایزنی مهم پوتین و ترامپ قیمت دلار مبادله‌ای امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت+ جدول قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت دلار قیمت طلا 18 عیار امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت طلا+ جدول قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت+ جدول قیمت طلا و سکه امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت طلا+ جدول ادعای غیرمنتظره ترامپ درباره جنگ اوکراین