چرا غول‌ها برای خرید سایپا صف کشیده‌اند؟

اقتصادنیوز: با واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران‌‌‌خودرو به بخش خصوصی، اکنون نگاه‌ها به سایپا دوخته شده است؛ دومین…

چهار شنبه 1404/02/17 09:49 دسته بندی: اخبار خودرو کد خبر: 54770

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:این در شرایطی است که گروه سایپا هم اکنون زیان انباشته ۶۵ همتی (تا انتهای آذر سال گذشته) را به ثبت رسانده و در فروردین ماه نیز کاهش تولید و افزایش تعهدات معوق آن خبر‌ساز شد.

بنابراین سوالی که در لابه‌لای اخبار مربوط به واگذاری سایپا مطرح می‌شود این است که چرا مجموعه‌‌‌ای از شرکت‌های بزرگ و حتی نامرتبط با صنعت خودرو، تلاش فزاینده‌‌‌ای برای تصاحب سایپا دارند؟ پشت پرده این رقابت آشکار و پنهان چیست؟ و در نهایت اینکه چه چشم‌‌‌انداز اقتصادی یا سیاسی در تصاحب این خودروساز دولتی نهفته است؟

همان‌طور که عنوان شد گروه صنعتی سایپا در وضعیت مالی مطلوبی قرار ندارد، این در شرایطی است که سیاستگذاری در صنعت خودرو همچنان در اختیار دولت است و قیمت‌‌‌گذاری نیز از مسیر شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد. بنابراین در ظاهر نباید خرید سهام این شرکت برای بخش خصوصی خیلی جذابیت داشته باشد.

با این حال خریداران بالقوه سایپا به‌طور پیدا و پنهان در رقابتی سخت برای تصاحب سهام مدیریتی این شرکت در تلاش هستند. شاید کمتر خودروسازی را در جهان بتوان یافت که با وجود زیان انباشته و تعهدات، خریداران زیادی را به صف کرده باشد.

با این حال همان‌طور که عنوان شد، گروه صنعتی سایپا جذابیت‌های زیادی برای متقاضیان دارد. در این زمینه یک مدیر پیشین صنعت خودرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که خرید سهام چنین شرکت زیان‌دهی بیش از آنکه صرفا اقتصادی باشد، رنگ‌‌‌وبوی استراتژیک دارد. در هر صورت می‌توان متقاضیان سهام این شرکت را در دو دسته تقسیم‌بندی کرد. خریدارانی که فارغ از دارایی‌های این شرکت، آن را به چشم یک اهرم کلیدی در حیات دوباره زنجیره خودروسازی کشور، ورود به بازارهای صادراتی منطقه و حتی توسعه فناوری‌‌‌های نوین مانند خودروهای برقی و پلتفرم‌‌‌های بومی نگاه می‌‌‌کنند.

در حال حاضر سایپا به‌‌‌دلیل شبکه گسترده قطعه‌‌‌سازی، زیرمجموعه‌ها، توان تولیدی و جایگاهی که در صنعت خودرو دارد، می‌تواند نقش مهمی در اصلاح این صنعت ایفا کند. یک خریدار قدرتمند می‌تواند با تملک سایپا، قطعه‌‌‌سازان وابسته، خطوط مونتاژ و زنجیره تامین آن را با ساختارهای مدرن‌‌‌تر بازسازی کند.

اما دسته دوم از متقاضیان سایپا نگاه دیگری به سهامداری این شرکت دارند. در شرایطی که فضای کلی اقتصاد ایران با محدودیت سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های خارجی و انقباض نقدینگی مواجه است، تملک یک برند قدیمی با زیرساخت تولیدی گسترده، حتی اگر بدهی زیادی نیز داشته باشد، ‌‌‌می‌تواند فرصتی نادر برای ایجاد انحصار یا تثبیت جایگاه در صنعت خودرو تلقی شود. باید توجه داشت که جذابیت سایپا برای برخی بازیگران، نه در سود کوتاه‌‌‌مدت، بلکه در توان چانه‌زنی با دولت، دسترسی به بازار بزرگ داخلی نهفته است.

 همچنین عنوان می‌شود که برخی خریداران به‌‌‌دنبال تقویت موقعیت خود در زنجیره تامین هستند و تملک سایپا را ابزاری برای کنترل بالادستی در تولید پلتفرم، موتور، یا حتی صادرات قطعات می‌‌‌دانند.

بازیگران سهامداری سایپا

در جریان شناسایی خریداران سهام مدیریتی سایپا، فهرستی غیرمنتظره از متقاضیان به چشم می‌‌‌خورد. نام گروه‌های صنعتی فعال در صنایع غذایی، تولیدکنندگان لوازم خانگی، پیمانکاران ساختمانی و حتی صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری خصوصی در این میان دیده می‌شود.

 این مساله نشان از آن دارد که سایپا فراتر از یک بنگاه تولیدی دیده می‌شود؛ پلتفرمی که در آن، کنترل ظرفیت تولید ملی، جریان‌‌‌های نقدینگی، مجوز واردات و حتی تاثیر در سیاستگذاری‌‌‌های کلان صنعت خودرو متمرکز شده است.

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این زمینه عنوان می‌کند که تملک سایپا تنها به معنای خرید یک شرکت زیان‌‌‌ده نیست، بلکه به معنای در اختیار گرفتن اهرم‌‌‌های تاثیرگذاری است که به‌‌‌صورت رسمی و غیررسمی در ساختار اقتصادی-سیاسی ایران تنیده شده‌‌‌اند.

 وی ادامه می‌دهد که از یک سو، سایپا سال‌هاست که به واسطه ارتباطات، در تنظیم بازار خودرو، کنترل قیمت، مدیریت افکار عمومی و حتی توزیع فرصت‌‌‌های اقتصادی در صنعت خودرو نقشی پررنگ دارد و از سوی دیگر، این شرکت با در اختیار داشتن صدها شرکت زیرمجموعه، هزاران نیرو و شبکه توزیع و خدمات پس از فروش، یک هلدینگ اقتصادی نیمه‌‌‌دولتی است که ورود به آن، می‌تواند یک بازیگر جدید را به حلقه قدرت صنعتی کشور وارد کند.

 در این بین اما برخی از شرکت‌های غول موادغذایی در کشور، «مجموعه‌های سرمایه‌‌‌گذاری بانکی» و حتی تولید کنندگان لوازم خانگی برای ورود به این رقابت اعلام آمادگی کرده‌‌‌اند. چنین تنوعی از خریداران، نشان می‌دهد که انگیزه‌ها برای خرید سایپا فراتر از تولید خودرو است.

جذابیت‌‌‌های پنهان سایپا

همان‌طور که عنوان شد روند خصوصی‌‌‌سازی سایپا، اگرچه در ظاهر واگذاری یک شرکت خودروساز است، اما از منظر ساختار اقتصادی ایران، به معنای ورود به یکی از هسته‌های کلیدی زنجیره تولید و توزیع در کشور است. سایپا دارای املاک، خطوط تولید، قراردادهای انحصاری تامین قطعات و دسترسی ویژه به منابع مالی و اعتباری است.

این شرکت مالکیت یا سهم عمده در ده‌ها شرکت قطعه‌‌‌سازی دارد. این زنجیره عملا مزیتی انحصاری برای هر خریدار محسوب می‌شود. از سوی دیگر خطوط رنگ، پرس، مونتاژ و مراکز توزیع سایپا در برخی از استان‌های کلیدی سرمایه‌هایی است که در شرایط تحریمی یا بازار محدود، مزیتی رقابتی به‌‌‌شمار می‌‌‌رود. از دیگر مزیت‌های این شرکت دسترسی به بازار انحصاری خودرو است. با وجود کیفیت متوسط و رقابت پایین، خودروهای سایپا همچنان سهم بالایی از بازار داخلی دارند. همچنین هر متقاضی که سهام این شرکت را خریداری کند، ظرفیت نفوذ در سیاستگذاری خودرویی را نیز خواهد داشت بدین معنا که شاید مهم‌ترین مزیت نهفته در مالکیت سایپا، ظرفیت اثرگذاری بر سیاستگذاری صنعت خودرو باشد از تعیین تعرفه واردات گرفته تا قیمت‌‌‌گذاری و تخصیص منابع ارزی.

دروازه رانت؟

منتقدان واگذاری سایپا معتقدند که رقابتی که هم اکنون برای خرید سهام گروه صنعتی سایپا شکل گرفته صرفا به دلایل اقتصادی صورت نمی‌گیرد، بلکه یکی از اهداف بسیاری از خریداران ممکن است دسترسی به رانت‌‌‌هایی باشد که خودروسازان سال‌هاست از آن بهره برده‌اند.

رانت تخصیص ارز برای واردات قطعه، رانت تعرفه‌‌‌ای در واردات خودرو، دسترسی به قراردادهای دولتی و تاثیر در سیاستگذاری حوزه خودرو، همگی می‌توانند دلایلی برای تمایل سرمایه‌‌‌گذاران به این واگذاری باشند. با این حال، به نظر می‌رسد که سایپا حتی پس از واگذاری، همچنان تحت نفوذ و دخالت دولت باقی بماند. سیاستگذاری‌‌‌های حوزه خودرو، قیمت‌‌‌گذاری محصولات، واردات و صادرات، با چراغ سبز دولت یا نهادهای بالادستی انجام می‌شود. این مساله می‌تواند چالشی جدی برای هر خریدار جدید باشد. همین مساله موجب شده برخی کارشناسان اقتصادی این واگذاری‌‌‌ها را نه «خصوصی‌‌‌سازی واقعی» بلکه «انتقال مدیریت از دولت به شبه‌‌‌دولت» تلقی کنند.

در گفت‌وگویی که با حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو، درباره چرایی رقابت متقاضیان برای خرید سهام سایپا داشتیم، او بر نکته‌‌‌ای کلیدی تاکید کرد: «به‌‌‌لحاظ منطقی، زمانی که دولت قصد واگذاری سهام خود را دارد، این سهم باید تبدیل به احسن شود؛ یعنی ابتدا زیان آن جبران شده، شرکت به سودآوری برسد و بعد در موقعیتی ارزشمند عرضه شود. چراکه تا زمانی که سهمی در وضعیت زیان‌‌‌ده قرار دارد، منافع دولت در آن لحاظ نشده است.» وی در ادامه می افزاید: «دولت در حالی سهام مدیریتی سایپا را به فروش می‌‌‌گذارد که خود طی سال‌ها نتوانسته این مجموعه بزرگ صنعتی را به سودآوری برساند. در چنین شرایطی، واگذاری نه از سر اصلاح ساختار، بلکه بیشتر از سر ناچاری به نظر می‌رسد، بدون آنکه ارزش واقعی آن احیا شده باشد.» 

وی همچنین بر این نکته تاکید دارد که ارزش ماهوی این شرکت بسیار بالاتر از قیمت سهام آن است چرا که سهم این شرکت درکف قیمت قرار دارد. این کارشناس خودرو در ادامه به جذابیت‌های سهام سایپا برای متقاضیان اشاره دارد و می‌گوید که اولا ظرفیت و امکانات تولیدی در شرکت سایپا بالاست و این شرکت از توان مهندسی و قدرت نرم‌افزاری زیادی برخوردار است اما به دلایلی چندان از این ظرفیت‌ها بهره‌گیری نشده است.

وی در ادامه با اشاره به حجم بالای نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور می‌‌‌افزاید: «بخش قابل توجهی از این نقدینگی می‌تواند به جای حرکت به سمت بازارهای غیرمولد، در مسیر تولید خودرو قرار گیرد. از این منظر، اگر سرمایه‌‌‌گذاری در سایپا به‌‌‌درستی هدایت شود، می‌تواند بخشی از این منابع را جذب و به تولید تبدیل کند.»

کریمی‌سنجری در جمع‌‌‌بندی سخنان خود تاکید می‌‌‌کند: «سرمایه‌‌‌گذاری در صنعت خودرو صرفا یک انتخاب اقتصادی نیست، بلکه خرید قدرت اقتصادی است؛ چراکه خودروسازی یکی از معدود صنایعی است که هم زنجیره تامین گسترده دارد، هم بر اشتغال اثرگذار است و هم می‌تواند در سیاستگذاری صنعتی کشور نقش تعیین‌‌‌کننده‌‌‌ای داشته باشد.»

در نهایت اینکه آنچه مشخص است در فضای پیچیده اقتصاد ایران مالکیت سایپا می‌تواند قدرتی فراتر از یک شرکت تولیدی به خریدار خود بدهد. به همین دلیل، رقابت برای تصاحب سایپا نه صرفا رقابت برای خرید یک کارخانه، بلکه رقابت برای کسب جایگاهی در هندسه قدرت اقتصادی ایران است.

مطالب پیشنهادی اخبار خودرو

ادامه اخبار خودرو
6 ساعت پیش
6 ساعت پیش
8 ساعت پیش
11 ساعت پیش
21 ساعت پیش
24 ساعت پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
6 روز پیش
7 روز پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
4 هفته پیش
جدیدترین حس طبیعت در قاب نمایشگاه گل و گیاه مشهد + فیلم واکنش سید حسن خمینی به ادعای تغییر نام خلیج فارس ۵ دلیل محکم برای اینکه نام خلیج فارس پاک نمی‌شود مادر رئیسی خطاب به پزشکیان: سوار هلیکوپتر نشو!+ فیلم لایحه «ساماندهی پهپادهای غیرنظامی» در مرحله نهایی تصویب واکنش انگلیس به افزایش تنش هند و پاکستان پزشکیان: دولت صرفه جویی را از خودش آغاز کرده است رئیس جمهور آمریکا: به ویتکاف اعتماد دارم پزشکیان: دبیری و ظریف خدمات ارزشمندی به کشور و مردم کردند سفر قالیباف به این استان درخواست انگلیس از هند و پاکستان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: جمعیت مشهد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیان می‌شود، اما در واقع ۶ میلیون نفر است + فیلم سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در خطوط منتهی به حرم مطهر به‌مناسبت سالروز میلاد امام‌رضا(ع) (جمعه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جزئیات شهردار مشهد مقدس خبر داد: فعالیت بیش از ۴ هزار نیرو به صورت مستقیم در پروژه احداث مترو مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در بازدید از ایستگاه باب‌الجواد(ع) مترو مشهد: این ایستگاه از نظر معماری با همه ایستگاه‌های مترو متفاوت است آماده‌باش خدمات شهری مشهد هم‌زمان با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) ادامه بلاتکلیفی در ساماندهی معاملات آنلاین طلا نوسان بازار طلا و ارز روی لبه تیغ/ قیمت سکه جان گرفت؛ دلار جا ماند وفور پول در بورس برای خرید تبلت دانش آموزی چقدر باید هزینه کرد؟+قیمت جدید پایان سلطه بانکی‌ها؛ خودرو فرمان بورس را در دست گرفت+ اینفوگرافیک واکنش سید حسن خمینی به احتمال تغییر نام خلیج فارس السیسی به روسیه سفر می‌کند قیمت پژو 207 در بازار ریخت / آخرین قیمت خودروهای پژو در بازار + جدول قطعی برق بیش از 2 ساعت ممنوع شد! هشدار قطعی برق برای 700 بانک! قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و دام زنده امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404 جزئیات مجوزدهی به واردات خودروهای خارجی در اروند حاشیه‌نشینی موضوعی چندوجهی است که روزانه با زندگی میلیون‌ها انسان ارتباط مستقیم دارد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: جمعیت مشهد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیان می‌شود، اما در واقع ۶ میلیون نفر است سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در سالروز میلاد امام‌رضا(ع) (جمعه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) حضور مخبر در منزل شهید رئیسی ادعای آسوشیتدپرس: ترامپ نام خلیج فارس را به خلیج عربی تغییر می‌دهد قالیباف به عیادت آیت‌الله نوری همدانی رفت پیامدهای عبور هند از خطوط قرمز پاکستان؛ جهان در آستانه رویارویی تمام عیار دو قدرت هسته‌ای قرار دارد؟ واکنش کنعانی به ادامه حملات اسرائیل علیه یمن پیشنهاد عمان برای دور بعدی مذاکره هفته آینده بررسی می‌شود ادعاهای جایگزین والتز درباره ایران و سفر منطقه‌ای ترامپ عراقچی: مطمئنم ترامپ قدمت خلیج فارس را می‌داند واکنش ظریف به ادعای تغییر نام خلیج فارس توسط ترامپ ابراز نگرانی ایران از تنش‌ هند و پاکستان/ بقایی: خویشتنداری کنید گرای سیاسی به بازار طلا رسید؛ جناح کاهشی تقویت شد/ شرط مهم برای سقوط قیمت سکه/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ معامله یک تن شمش طلا در مرکز مبادله/ حراج چه زمانی الکترونیکی می‌شود؟ عقب نشینی قیمت دلار با سیگنال‌ سیاسی؛ مرز حمایت مهم خواهد شکست؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۷ اردیبهشت 1404 انتشار پیش‌نویس ضوابط معاملات برخط طلا/ تخلف را به این سامانه گزارش دهید قیمت دلار، یورو و پوند امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت دلار+ جدول قیمت طلا 18 عیار امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت طلا+ جدول قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت طلا+ جدول قیمت طلا، سکه و دلار امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت طلا و سکه+ جدول قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ افت قیمت+ جدول قیمت دلار مبادله‌ای امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت+ جدول قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت طلا و سکه+ جدول راهنمایی برای تحلیل و ترید در بازار ارز دیجیتال در ایران! سقف خرید اوراق تسه بانک مسکن تغییر کرد زمان پرداخت وام تحصیلی، ودیعه مسکن و فرزندآوری+ جزئیات تعرفه هزینه ارزیابی خسارت ابلاغ شد موج سواری بورس فرار 9 میلیارد دلاری از بورس آمریکا واکنش چین به درگیری میان هند و پاکستان/ خویشتنداری کنید دومین جنگنده آمریکایی سقوط کرد موضع کشورهای عربی درباره توافق آتش‌بس آمریکا و یمن تعداد کشته‌ها و زخمی‌های حملات هند به پاکستان اعلام شد دیدارهای دوجانبه پوتین با رهبران خارجی الزامات حوزه «پیشرو و سرآمد» اقدام جدید پاکستان علیه هند/ کاردار احضار شد ادعای انگلیسی‌ها علیه ایران رد شد قالیباف از نمایشگاه کتاب بازدید کرد رایزنی سفرای 3 کشور با سعید خطیب‌زاده رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی خراسان رضوی: حاشیه‌نشینی واقعیتی انکارناپذیر در جوامع درحال‌توسعه است هوای کلانشهر مشهد دوباره آلوده شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) تردد ۱۵۰۰ زائر پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) آسیب 8 هزار تن برنج در حادثه بندر رجایی/ خسارت اخیر معادل چند روز واردات بوده است؟+ فیلم صادرات ۴.۵ میلیارد دلار محصولات باغی ممنوعیت واردات این کالاها برداشته شد ناگفته‌ها درباره آمارهای ارزی خودرو/ چرا ارز تخصیصی به واردات ناخالصی دارد؟ رشد 91 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و فرابورس پاکستان: تلفات حمله هند به ۲۶ کشته رسید بورس تهران در آستانه اصلاح روند صعودی شاخص‌سازان!/ پیش بینی بازار سهام امروز 17 اردیبهشت 1404+ نمودار نماینده مجلس: استیضاح وزیر نیرو در حال پیگیری است نفت برنت به ۶۲ دلار و ۵۶ سنت رسید قیمت طلا امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت 1404/ کاهش قیمت+ جدول سرگردانی ویتکاف در میان مواضع متغیر ترامپ کارنامه خودروسازان در فروردین ماه 1404/ چند دستگاه تولید شد؟ تایید حمله موشکی هند به 9 نقطه در پاکستان تبادل آتش سنگین بین نیروهای هند و پاکستان در3 گذرگاه مرزی تاکید انصارالله بر ادامه حمایت از فلسطین نخست‌وزیر پاکستان: حق ما برای پاسخ به هند محفوظ است ترامپ به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد؟ رونمایی از سه‌ضلعی نوظهور در قلب آسیا؛ هند، امارات و آمریکا در مسیر همگرایی دفاعی حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در لبنان افتتاح بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴)+ویدئو نمایشگاه گل و گیاه مشهد، پلی به بازار‌های جهانی گل و گیاه توسعه صادرات گل‌های شاخه‌ای، امسال برای اولین‌بار در نمایشگاه گل‌وگیاه مشهد بیش از ۱۱۰ هزار گل و گونه کم‌نظیر در بیست‌ودومین نمایشگاه گل و گیاه مشهد نمایشگاه گل و گیاه مشهد، برند فضای سبز این شهر است | فعالیت ۵۰۰ غرفه‌دار از سراسر کشور نمایشگاه گل و گیاه مشهد، ویترین دستاورد‌های یک‌ساله خدمات شهری است درگیری هند و پاکستان قریب‌الوقوع است واکنش عمان به اظهارات ترامپ درباره یمن