بلاتکلیفی در تعیین قیمت خودروهای وارداتی

اقتصادنیوز: شورای رقابت با خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری، مسیر آزادسازی قیمت‌ها را باز کرد؛ اما سازمان…

جمعه 1404/03/16 10:19 دسته بندی: اخبار خودرو کد خبر: 52736

در حالی شورای رقابت با صدور مصوبه‌‌‌ای صریح، قیمت‌‌‌گذاری خودروهای وارداتی را منتفی اعلام کرده و بازار این محصولات را رقابتی دانسته بود که اکنون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان با موضع‌‌‌گیری جدید خود عملا به‌‌‌عنوان مدعی تازه‌‌‌ای در عرصه قیمت‌‌‌گذاری ظاهر شده است.

شورای رقابت ۲۱ اسفندماه سال گذشته با اصلاح «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب ۵۴۳»، خودروهای وارداتی را از شمول این مصوبه خارج و با مصوبه  ۷۳۰ بر خروج از قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی تاکید کرد. وارد‌کنندگان خودروهای خارجی با استناد به این مصوبه، نسبت به افزایش قیمت برخی از محصولات اقدام کردند که با واکنش شدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان روبه‌رو شده به طوری که این سازمان روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «هر چند خودروهای وارداتی از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستثنی شده‌‌‌اند اما کلیه واردکنندگان خودروهای سواری بنزینی و هیبریدی مکلفند قبل از هرگونه تعیین و تغییر قیمت، گزارش لازم را به همراه مستندات مربوطه جهت بررسی کارشناسی به این سازمان ارائه و پس از تایید کارگروه تنظیم بازار، این موضوع عملیاتی خواهد شد.»

خبر مرتبط
رشد چشمگیر فروش خودروهای سنگین در اسفندماه ۱۴۰۳

اقتصادنیوز: تولید خودروهای سنگین در اسفند ماه ۱۴۰۳ شاهد تحولات قابل توجهی بوده است. براساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از صنایع بورسی، آمار فروش خودروهای سنگین نشان‌‌دهنده رشد قابل ملاحظه ۲۳ درصدی نسبت به اسفند ماه سال ۱۴۰۲ است. این در حالی است که میزان تولید در همین مدت زمان تنها ۴ درصد افزایش یافته است.

بنابراین در حالی شورای رقابت قیمت‌‌‌گذاری خارجی‌‌‌ها را به شرکت‌‌‌های واردکننده محول کرده که حالا سازمان حمایت مصرف‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان در غیاب شورای رقابت، مدعی تعیین قیمت این نوع محصولات است. کشمکش قیمتی محصولات وارداتی اگر چه باعث ایجاد بلاتکلیفی در بازار، افت شفافیت و افزایش ریسک برای واردکنندگان و خریداران می‌شود اما پیام ناخوشایندی برای صنعت و بازار خودرو دارد. پیامی با این مضمون که اگر شورای رقابت به عنوان یک نهاد قانونی کالایی را از لیست انحصار خارج کند، با اصرار سازمان حمایت این کالا بازهم مشمول قیمت‌گذاری دستوری قرار خواهد گرفت .

آنچه مشخص است این نهاد که در ساختار قانونی نقش نظارتی دارد، با ورود به حوزه تعیین قیمت، در عمل به سدی در برابر آزادسازی بازار خودروهای وارداتی تبدیل شده است. چنین رویکردی را می‌‌‌توان واکنش محافظه‌‌‌کارانه‌‌‌ای به سیاستگذاری رقابتی دانست که به جای اعتماد به سازوکار بازار، مجددا به ابزارهای کنترلی متوسل می‌‌‌شود. بنابراین در این شرایط، عقب‌‌‌نشینی شورای رقابت از تنظیم قیمت، نه تنها منجر به تسهیل رقابت نشده، بلکه خلأ آن با نظارت سفت‌‌‌وسخت نهادی دیگر پر شده است. نتیجه، بازاری دوگانه و مبهم است که در آن نه واردکننده می‌‌‌داند تابع کدام مرجع است و نه مصرف‌‌‌کننده اطمینانی به مشروعیت قیمت‌‌‌ها دارد.

خبر مرتبط
نوسان بازار خودرو در روز دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا/ کاهش 8 میلیونی قیمت رانا+ جدول

اقتصادنیوز: پس از پایان دور دوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در رم، پرونده بازار‌ها خودرو‌های داخلی و مونتاژی با کمترین تغییر بسته شد.

با اصرار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به قیمت‌گذاری محصولات وارداتی این سوال مطرح است که از جنبه حقوقی آیا این نهاد می‌تواند قیمت‌گذار محصولات خودرویی باشد ؟ به خصوص آنکه در شرایط کنونی مدیریت ایران خودرو به بخش‌خصوصی واگذار شده و گروه صنعتی سایپا نیز در انتظار واگذاری است.

انبوهی از مراجع تصمیم‌گیر خودرو

بازار خودرو در ایران در سال‌‌‌های اخیر، به یکی از حساس‌‌‌ترین حوزه‌‌‌های اقتصادی تبدیل شده است؛ بازاری که با کمترین تغییرات سیاستی یا ارزی، با واکنش‌هایی همراه می‌شود. در این میان، بازگشت واردات خودرو پس از چند سال ممنوعیت، امیدواری‌‌‌هایی را نسبت به تنظیم‌‌‌گری بهتر، ایجاد رقابت و افزایش تنوع در بازار ایجاد کرد. کاهش التهابات و نوسانات قیمتی در بازار خودروی سال گذشته، نتیجه رشد ورود خودروهای خارجی به کشور است. با این حال اما سیاستگذار در این بازار کم نیست و اخذ هر  تصمیمی نیاز به مجوز از مقامات بالادستی دارد. به عنوان نمونه مجوز افزایش یک میلیارد ارز اضافه به واردات خودرو در سال جاری، از سران سه قوه اخذ شد یا موضوعات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو نیز باید با موافقت مقامات انجام شود . تعیین حقوق ورودی خودروها نیز که خود ماجرایی دیگر دارد. اما در کنار عدم تامین ارز مناسب به وارد‌کنندگان، تعرفه 100درصدی و... حالا قیمت‌گذاری نیز به داستان دیگر واردات خودرو در کشور تبدیل شده است .

در اسفندماه سال گذشته، شورای رقابت به‌‌‌عنوان مرجع رسمی تشخیص انحصار، اعلام کرد که بازار خودروهای وارداتی رقابتی است و از این رو، دیگر نیازی به قیمت‌‌‌گذاری دستوری وجود ندارد. این تصمیم در نگاه اول، سیگنالی مثبت برای آزادسازی بازار و تشویق واردات تلقی شد و حتی امیدواری‌هایی نسبت به افزایش واردات خودرو با وجود تعرفه 100درصدی ایجاد کرد. اما در سال جدید، سازمان حمایت از مصرف‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان، موضعی کاملا متفاوت اتخاذ کرد و نسبت به افزایش قیمت خودروهای وارداتی هشدار داد. این نهاد اعلام کرد که واردکنندگان، مجاز به بالا بردن قیمت محصولات خود نیستند و باید با ضوابط سازمان حمایت هماهنگ باشند.

اکنون، بازار خودروهای وارداتی در میانه یک جدال حقوقی و نهادی گرفتار آمده است؛ واردکنندگان نمی‌‌‌دانند به کدام نهاد باید پاسخگو باشند و مصرف‌‌‌کنندگان نیز با تردیدهایی جدی نسبت به روند قیمتی و کیفیت نظارت‌‌‌ها مواجه شده‌‌‌اند.

از سوی دیگر این اختلاف موضع باعث افت شفافیت و افزایش ریسک برای واردکنندگان و خریداران شده است؛ واردکننده  در تنگنای قیمتی هست و نمی‌‌‌داند باید قیمت را آزادانه تعیین کند یا منتظر ورود نهاد نظارتی بماند و مصرف‌‌‌کننده هم سردرگم است که آیا قیمت‌‌‌های موجود رسمی‌‌‌اند یا دستخوش تغییر خواهند شد. در این زمینه یک فعال بازار خودروهای وارداتی عنوان می‌کند که «متأسفانه ما در اقتصاد خودرو با انبوهی از نهادهای تصمیم‌‌‌گیر مواجه‌‌‌ایم. این تنوع نهادی، وقتی به تعارض می‌‌‌رسد، بازار را دچار ابهام می‌‌‌کند. سیاست‌‌‌های خودرویی باید از یک مرجع متمرکز، منسجم و پاسخگو صادر شود.»

سازمان حمایت در فاز قیمت‌گذاری

همان‌طور که عنوان شد سازمان حمایت همچنان اصرار دارد که واردکنندگان حق افزایش قیمت ندارند. حالا این دستور سازمان حمایت با تضادهای حقوقی و نهادی روبه‌رو است. بر اساس قانون، شورای رقابت مرجع تشخیص انحصار و بازار غیررقابتی است و تصمیمات آن، دارای ضمانت اجرای قانونی است. این شورا می‌‌‌تواند بازارهایی را رقابتی اعلام کرده و از دایره قیمت‌‌‌گذاری خارج سازد.

در مقابل، سازمان حمایت وظیفه دارد از حقوق مصرف‌‌‌کننده در مقابل اجحاف و گران‌‌‌فروشی محافظت کند، اما نه به‌‌‌معنای اعمال نظارت قیمتی بر کالاهایی که از شمول قیمت‌‌‌گذاری خارج شده‌‌‌اند.

در این زمینه یک کارشناس خودرویی به دنیای اقتصاد می‌گوید که «تصمیم شورای رقابت مبنی بر رقابتی شدن بازار وارداتی، نوعی خروج رسمی از قیمت‌‌‌گذاری تلقی می‌‌‌شود. سازمان حمایت نمی‌‌‌تواند برخلاف این تصمیم، وارد فاز تعیین یا کنترل قیمت شود، مگر آنکه شورای رقابت مصوبه خود را لغو کند.»

وی تاکید دارد که سازمان حمایت تنها می‌‌‌تواند در چارچوب مصوبات شورای رقابت و به‌‌‌عنوان نهاد اجرایی پشتیبان عمل کند، نه تصمیم‌‌‌گیر مستقل؛‌‌‌ بنابراین، وقتی شورای رقابت اعلام می‌‌‌کند که بازار خودروهای وارداتی از انحصار خارج شده و قیمت‌‌‌ها می‌‌‌توانند بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین شود، از نظر حقوقی، سایر نهادها از جمله سازمان حمایت نمی‌‌‌توانند به‌‌‌صورت مستقل وارد فرآیند قیمت‌‌‌گذاری شوند.

با این حال، سازمان حمایت استدلال می‌‌‌کند که در شرایط فعلی، برخی خودروهای وارداتی به دلیل عرضه محدود یا سهم بالای بازار، همچنان در موقعیتی شبه‌‌‌انحصاری قرار دارند و بدون نظارت، ممکن است قیمت‌‌‌ها به‌‌‌صورت غیرمنطقی افزایش یابد. به‌‌‌ همین دلیل، این سازمان خود را همچنان مسوول نظارت و کنترل قیمت‌‌‌ها می‌‌‌داند؛ اما نظارت بر گران‌‌‌فروشی با تعیین قیمت پایه تفاوت دارد. سازمان حمایت طبق قوانین موجود، می‌‌‌تواند با فروش‌‌‌های نامتعارف و تخطی از قیمت‌‌‌های مصوب مقابله کند، اما بدون مجوز از مرجع بالادستی، نمی‌‌‌تواند خودسرانه وارد قیمت‌‌‌گذاری شود.

اما در این گیرودار عملکرد ضعیف دولت بیش از هر چیزی به چشم می‌آید به طوری که اگر دولت از ابتدا چارچوب مشخص و هماهنگ‌‌‌شده‌‌‌ای برای سیاستگذاری بازار خودروهای وارداتی تدوین کرده بود، چنین تناقضی بروز نمی‌‌‌کرد. اینکه شورای رقابت سیاست آزادسازی را دنبال کند و سازمان حمایت مسیر محدودسازی را، تنها یک معنا دارد: نبود وحدت فرماندهی در اقتصاد خودرو.

بازار وارداتی‌ها در تعارض نهادها

همان‌طور که عنوان شد تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت وارداتی‌ها و پس از آن اعلام تعیین قیمت از سوی سازمان حمایت، شوک دیگری به بازار وارداتی‌ها وارد کرد. این تصمیم می‌تواند به رکود در بازار وارداتی‌ها دامن بزند. به طوری که عدم قطعیت در تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌ها منجر به کاهش عرضه و تقاضا می‌شود و واردکنندگان به دلیل ترس از تبعات حقوقی، عرضه را متوقف کرده‌‌‌اند. آنچه وارد‌کنندگان در دو ساله بعد از آزادسازی واردات به چشم دیدند تنها تبعیض و مقررات متناقض و مشکلات ارزی است؛ بنابراین قیمت‌گذاری سازمان حمایت می‌تواند به کاهش جذابیت سرمایه‌‌‌گذاری در واردات منجر شود.

به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران بازار محصولات وارداتی ، بازاری که قیمت آن فاقد ثبات قانونی است، محل مناسبی برای سرمایه‌‌‌گذاری نیست. از سوی دیگر مصرف‌‌‌کنندگان نیز سرگردان شده‌اند  که آیا قیمت  اعلام‌‌‌شده توسط واردکننده، رسمی است یا خیر؟ و اینکه قیمت‌گذاری سازمان حمایت چه مبنای قانونی دارد. این تردیدها تصمیم‌‌‌گیری خرید را مختل می‌کند. در ادامه این گزارش با سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت  نیز گفت وگو کردیم و از وی سوال کرده‌ایم آیا قیمت‌گذاری محصولات وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قانونی است که وی پاسخ داد: خروج شورای رقابت از بازار خودروهای وارداتی با هدف تسهیل عرضه انجام شده بود تا با افزایش عرضه بازار این دست از خودروها تنظیم شود.

دادجوی توکلی می‌‌‌گوید ورود این شورا با تکلیف قانونی در مورد بازارهای انحصاری بوده و با تکلیف قانونی هم از بازار خودروهای وارداتی خارج شد، با وجود این، شورای رقابت تنها نهاد تصمیم‌گیر برای بازار خودرو نیست و تعداد زیادی نهاد در مورد این بازار تصمیم‌‌‌گیری می‌‌‌کنند. بنابراین نامه اخیر سازمان حمایت نیز نه به پشتوانه شورای رقابت بلکه با مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده که اعتبار خود را از هیات‌وزیران می‌‌‌گیرد. بنابراین شورای رقابت نمی‌‌‌تواند در این موضوع دخالتی داشته باشد و مشخص هم نیست که چرا تنظیم‌‌‌گر فنی بازار در این مورد منفعل عمل می‌‌‌کند.

مطالب پیشنهادی اخبار خودرو

ادامه اخبار خودرو
5 ساعت پیش
5 ساعت پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
جدیدترین پرداخت کامل مطالبات گندم‌کاران تا ۱۰ روز آینده شنبه سرنوشت‌ساز بورس واکنش مدودف به درگیری میان دونالد ترامپ و ایلان ماسک بازدید رئیس‌جمهور از احداث بیمارستان ۴۵۰ تخت‌خوابی ارومیه جهش 5 میلیون تومانی این مدل های 207 در بازار آزاد عملکرد سه خودروساز بزرگ در دو ماه اول 1404 هشدار عراقچی به تروئیکای اروپایی ۶ فیلمی که ۲۰۲۵ را در گیشه منفجر کردند کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد توضیحات مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص بدهی به صندوق توسعه ملی یادداشت شهردار مشهد مقدس به مناسبت عید سعید قربان (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) ایران حمله اسرائیل به لبنان را محکوم کرد مقام ایرانی: موضع متناقض آمریکا اساس گفت‌وگو و مذاکره را بی‌معنی کرده است هورا، بچه دختره! ابوترابی‌فرد: قدرت نوظهور ایران معادلات بین‌المللی را دگرگون ساخته است نامه ایران به شورای امنیت در پاسخ به اتهامات آمریکا شرط سنی برای دریافت پروانه کسب حذف شد برق غرب استان تهران چرا قطع شد؟ خرابکاری دوباره اوکراینی‌ها در خطوط راه‌آهن روسیه قیمت طلا امروز جمعه ۱۶ خرداد 1404/ افزایش قیمت+ جدول رد پای چین در یمن؛ از باب المندب تا دریای سرخ/ آیا اژدهای زرد پیوندهای اقتصادی‌اش با عربستان و امارات را قطع کرد؟ مهلت رفع تعهد ارزی صادرات سال ۱۴۰۳ تمدید شد + جزئیات نفت آمریکا از چشم چین افتاد؛ عقب‌نشینی پالایشگاه‌های پکن برای دومین ماه متوالی پیام اینستاگرامی وزیر تجارت خارجی ونزوئلا درباره دیدار با سفیر ایران اعضای جدید فهرست سیاه پولشویی اتحادیه اروپا انتقاد الحوثی از بی‌عملی مسلمانان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی ترامپ تنش در روابط با ایلان ماسک را تایید کرد؟ نسل جدید ما احتیاج به ویژگی چهارم امام یعنی فلسفه ایشان در انقلاب دارد «سید اصغر قریشی» درگذشت تهدید ارتش اسرائیل به بزرگترین حمله به ضاحیه جنوبی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت آژیر خطر در قدس / پروازهای فرودگاه بن گوریون متوقف شد از اوراسیا تا جنوب شرق آسیا در تله بازی بزرگان/ چگونه قدرت‌های کوچک درگیر مانور آمریکا، روسیه و چین شده‌اند؟ وزارت امور خارجه روسیه بیانیه داد ترامپ: توافق با شی بسیار دشوار است قطعنامه ضدایرانی شورای حکام، بلافاصله به شورای امنیت ارسال نمی‌شود ترامپ توجیه کرد / چرا مصر در لیست ممنوعیت سفر اتباع ۱۲ کشور به آمریکا قرار نگرفت؟ آسمانی شدن مامور انتظامی آبادان حین ماموریت تأکید سفیر ایران بر لزوم بی‌طرفی اقدامات جهانی برای کاهش خطر بلایا تاکتیک ایران برای خلع سلاح رژیم صهیونیستی نیمه پنهان اجاره‌بها ادامه دور زدن دلار از سوی بانک‌های مرکزی این افراد واجد شرایط دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی شناخته شدند پزشکیان به السیسی تبریک گفت رایزنی تهران و مسکو درباره افغانستان ترامپ: با شی درباره ایران صحبت نکردم محمد حجتی هرسینی درگذشت پیام ویژه مسعود پزشکیان به سران کشورهای اسلامی اظهارات پزشکیان درباره رابطه ایران و عربستان افشاگری وال‌استریت‌ژورنال درباره یک اقدام پنتاگون واکنش حماس به اقدام مشکوک اسرائیل در غزه قالیباف: بریکس یک‌جانبه‌گرایی را از بین می‌برد ترامپ با شی گفت‌و‌گو کرد+ جزئیات موضع‌گیری آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران ایران این اقدام آمریکا را محکوم کرد اظهارات مهم پزشکیان درباره رابطه ایران و عربستان ایران ادعای جاسوسی را رد کرد مهلت رفع تعهد ارزی صادرات ۱۴۰۳ تمدید شد+ جزئیات نگرانی ترامپ از حمله پهپادی اوکراین پاکستان شرایط مذاکره با هند را اعلام کرد وقوع انفجار در خطوط ریلی روسیه سخنگوی وزارت خارجه توئیت جدید منتشر کرد جزئیاتی از توقف معاملات سهام 2 خودروساز در بورس افشاگری وزیر سابق درباره تحرکات مشکوک نتانیاهو/ ماجرای تحویل سلاح به گروه‌هایی در غزه چیست؟ موضع معاون عراقچی درباره غنی‌سازی و مذاکرات پوتین وارد مذاکرات ایران و آمریکا می‌شود؟/ سخنگوی کرملین توضیح داد گفت‌و‌گوی تلفنی پزشکیان با رئیس جمهور قزاقستان اسلامی: سوخت ۲۰ درصد برای راکتورهای تحقیقاتی یک الزام است بازدید امیر سرتیپ صباحی‌فرد از مواضع پدافندی پایتخت توضیحات جدید مسکو درباره حمله ادعایی اوکراین/ هواپیما‌های روسیه نابود شده‌اند؟ تهدیدهای ترامپ؛ چالش بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ بهره قیمت طلا امروز پنجشنبه ۱۵ خرداد 1404/ افزایش قیمت+ جدول پوتین به تهران سفر می‌کند دستور وزیر صمت برای طرح‌های معدنی این استان پرداخت کامل معوقات بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری مشهد خبر خوش برای رانندگان کامیون‌ها + جزئیات گروسی: ایران و آمریکا می‌خواهند به توافق برسند لبنیات گران شد/ افزایش قیمت برنج خارجی و ایرانی ترامپ ورود اتباع ایرانی را به آمریکا ممنوع کرد حضور مخفیانه مقام صهیونیست در ۲۰ کیلومتری دمشق پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام قیمت طلا امروز پنجشنبه ۱۵ خرداد 1404/ کاهش قیمت+ جدول دستور ترامپ برای تحقیق درباره پنهان‌کاری دستیاران جو بایدن دیدار جولانی با گروسی در دمشق + عکس کارت تایوان روی میز ترامپ؛ رقابت با چین در سایه جنگی همه جانبه/ آیا آمریکا آماده بازدارندگی است؟ گفت‌گوی روسای جمهور ایران و عراق/ پزشکیان: مردم عراق را برادران خود می‌دانیم حمله ماسک به ترامپ/ لایحه بودجه او نفرت‌انگیز است! گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پزشکیان/ ابراز امیدواری به پایان جنایات اسرائیل در غزه امضای توافق همکاری گروسی در سوریه وقتی فیک نیوزها به سلاح تبدیل می شوند؛ موج سواری پاکستان بر اخبار جعلی/ رویارویی دهلی نو و اسلام آباد زیر سایه جنگ سایبری عراقچی: ایران از غنی‌سازی چشم‌پوشی نمی‌کند جزئیات گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آذربایجان روایت صالحی از برجام/ قدرت سانتریفیوژهای جدید 50 برابر نمونه اولیه است ادعای بلومبرگ‌ درباره صادرات نفت خام ایران به چین هشدار جدی روسیه درباره عواقب هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران عکس یادگاری قالیباف در برزیل+ عکس دیدار و رایزنی سرگئی شویگو با کیم جونگ اون وزیر کشور: باید راه امام و شهیدان را ادامه دهیم هند از ایران تشکر کرد پلن ایران و روسیه برای نظم جهانی؛ کرملین چه خوابی برای کریدور شمال و جنوب و بندر چابهار دیده است؟