افزایش قیمت خودرو در راه است؟

اقتصادنیوز: با تکیه بخش خصوصی بر مسند مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز کشور، تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو نیز در حال بررسی است.

یک شنبه 1404/01/31 09:54 دسته بندی: اخبار خودرو کد خبر: 46205

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نشانه‌‌‌ها حاکی از آن است که نه‌تنها خودروسازان به دنبال اعلام قیمت‌های جدید هستند بلکه می‌خواهند شیوه قیمت‌گذاری نیز تغییر کند. به طوری که هیات‌مدیره خودروسازان قیمت را به‌طور ماهانه تعیین کرده و سپس نهادهای نظارتی به صورت پسینی وارد شده و قیمت‌های تعیین‌شده توسط هیات‌مدیره را تایید یا اصلاح کند.

دو روز پیش در جلسه مدیران ایران‌خودرو با سهامداران این شرکت، جمشید ایمانی، قائم‌‌‌مقام ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو گفته بود: «از شورای رقابت و سازمان حمایت درخواست کردیم که نظارت مراجع به صورت پسینی باشد یعنی هر ماه هیات‌‌‌مدیره خودروساز بر اساس نرخ ارز و تورم قیمت خودرو را تعدیل کند و بعدا مراجع نظارتی بر قیمت‌ها نظارت کنند.» بنابراین علاوه بر تغییر شیوه قیمت‌گذاری، خودروسازان می‌‌‌خواهند بهای رسمی محصولاتشان به صورت ماهانه تعیین شود.

با وجود این خودروسازان برای رسیدن به این اهداف مسیر پرچالشی را پیش رو دارند، چراکه مسیر بوروکراسی سختی در پیش است و باید از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کسب مجوز کنند. یعنی از نهادهایی که از ابتدا مخالف واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی بودند.

اما چرا خودروسازان تقریبا دو ماه پس از اعلام قیمت خودرو به دنبال قیمت‌گذاری جدید هستند؟ جواب این پرسش را باید در تحولات سیاستگذاری ارزی دنبال کرد. اواخر آذرماه امسال و تنها کمتر از یک ماه پس از قیمت‌گذاری جدید خودرو در ۲۸ آبان ماه، دولت تصمیم گرفت ارز نیمایی را حذف کرده و نرخ ارز تجاری را شناور کند. موضوعی که البته در بلندمدت و حتی میان‌‌‌مدت می‌تواند برای صنعت خودروی ایران اتفاق خوبی محسوب شود اما بدون شک این تصمیم موجب رشد هزینه‌‌‌های خودروسازان نیز شده است. با حذف ارز نیمایی و جایگزینی ارز توافقی با آن (ارزی که قیمت بالاتری دارد) عملا اثر اصلاح قیمت میانگین ۳۰درصدی که اواخر آبان ماه در خودروهای داخلی اعمال شد، از بین رفت. 

چون خودروسازان و قطعه‌‌‌سازان حالا با حذف نیما باید ارز موردنیاز خود را گران‌‌‌تر بخرند به‌طوری که این موضوع هزینه تولیدشان را افزایش داده، تا حدی که اثر اصلاح ۳۰درصدی قیمت تعدیل می‌شود. از طرف دیگر مبنای محاسباتی ارزی که خودروسازان با آن قطعه یا مواد اولیه خریداری می‌کنند نیز افزایش یافته است. این تعرفه که تاکنون با دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی محاسبه می‌‌‌شد حالا بر اساس ارز مرکز مبادله طلا و ارز، که حدود ۷۰‌هزار تومان است، محاسبه می‌شود. بنابراین هزینه‌‌‌های خودروسازان به شدت افزایشی شده است.

گرچه زیان خودروسازان در ۹ ماهه امسال به طور قابل‌توجهی کاهش داشته، به طوری که حتی در این بازه زمانی سوددهی نیز داشته‌‌‌اند اما رشد شدید هزینه‌‌‌ها می‌تواند دوباره آنها را به ریل زیان بازگرداند. در واقع خودروسازان از ابتدای امسال سعی کردند با خروج محصولات ابرزیان‌‌‌ده خود از خط تولید، از ورطه زیان خارج شوند. روشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مثال در این مورد توقف تولید پژوپارس است. از ۱۱۰همتی که ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو سال گذشته زیان کرد، ۵۱همت تنها برای تولید پژو پارس بوده است. بنابراین خروج این خودروی زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ده از خط تولید کمک زیادی به ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو برای کاهش زیان در سال‌جاری کرده است. با وجود این عوامل مذکور باعث شده که هزینه‌‌‌های خودروسازان به شدت افزایش پیدا کند. 

همین موضوع است که سبب شده خودروسازان بازهم به دنبال رشد قیمت قیمت جدید برای محصولاتشان باشند. از آنجا که بهره‌‌‌وری در صنعت خودروی ایران وضعیت مناسبی ندارد عموما افزایش هزینه‌‌‌ها در قامت رشد قیمت جبران می‌شود.

اما موضوع قابل‌توجه دیگری که در این میان وجود دارد، این است که اساسا تصمیم در مورد شیوه قیمت‌گذاری نباید پس از خصوصی‌‌‌سازی مدیریت خودروسازان انجام می‌‌‌شد. از همان ابتدا که موضوع خروج دولت از مدیریت خودروسازی‌‌‌ها مطرح بود، تعیین‌تکلیف این موضوع به عنوان یکی از پیش‌‌‌شرط‌‌‌های این تصمیم باید مدنظر قرار می‌گرفت. سیاستگذاران و نمایندگان مجلس بارها در مصاحبه‌‌‌های مختلف اعلام کردند که پیش از واگذاری باید تکلیف قیمت‌گذاری مشخص شود اما حالا در وضعیتی هستیم که مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز کشور خصوصی است، اما هنوز تکلیف قیمت‌گذاری دستوری مبهم است.

دو سناریو برای آینده قیمت‌گذاری

همان‌طور که اشاره شد خودروسازان این بار علاوه بر اعلام قیمت‌های جدید به دنبال تغییر شیوه قیمت‌گذاری و همچنین تغییرات ماهانه آن هستند. اما آیا نهادهای نظارتی زیر بار این موضوع خواهند رفت؟ دلایل کافی برای رد یا تایید این موضوع وجود دارد که آنها را مرور می‌‌‌کنیم. از طرفی دو نهاد تاثیرگذار در قیمت خودرو، هر دو مخالف حضور بخش خصوصی در مسند مدیریت خودروسازان بودند بنابراین عجیب نیست اگر این نهادها با درخواست تغییر قیمت و همچنین تغییر شیوه قیمت‌گذاری مخالفت کنند. باید توجه داشت که موافقت با این تصمیم به معنای محدودیت قدرت این نهادها نیز خواهد بود.

اما از طرف دیگر مدیریت یکی از خودروسازان مهم کشور نیز دیگر خصوصی است. بنابراین سیاستگذار خودرو نمی‌تواند به آنها دیکته کند که چه میزان تولید و عرضه داشته باشند. پس اگر سیاستگذار فشار زیادی برای فروش خودرو در قیمت خاصی به آنها وارد کند یا مثل سنوات گذشته بخواهد که آنها محصول خود را به قیمتی کمتر از بهای تمام‌شده خودرو فروخته و وارد چرخه زیان شوند، به راحتی می‌توانند تولید را کاهش دهند یا حتی متوقف کنند. این موضوع در نهایت می‌تواند به زیان مصرف‌کنندگان تمام شده و نهادهای تصمیم‌گیر و سیاستگذار را سیبل انتقادات قرار دهد. بنابراین ممکن است آنها به‌رغم میل خود برای پیشگیری از این اتفاق زیر بار خواسته خودروسازان بروند.

اما آیا اجرای طرح‌‌‌ خودروسازان به ضرر مصرف‌کنندگان تمام می‌شود؟ در نشست دو روز پیش مدیران جدید ایران‌خودرو با سهامداران، آنها برخی روش‌های پیشنهادی را برای جلوگیری از این اتفاق مطرح کردند. آنها اعلام کردند که به دنبال به حداقل رساندن اختلاف قیمت بازار و کارخانه هستند. اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده شود.

آن‌طور که انجمن صنایع همگن قطعه‌‌‌سازان در آخرین آمار خود اعلام کرد، طی سال‌های اخیر از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار ۵۰۰همت رانت سیاه به جیب دلالان رفته است. در واقع این اختلاف قیمت که سال گذشته در مورد برخی محصولات حتی به ۱۰۰‌درصد هم رسید، موجب شد که دلالان به سمت بازار خودرو هجوم بیاورند به طوری که در طرح‌‌‌های فروش ایران‌خودرو حتی تا ۹ میلیون نفر ثبت‌نام می‌‌‌کردند، این در شرایطی است که به گفته کارشناسان نیاز بازار خودروی ایران سالانه تنها یک میلیون دستگاه است. بنابراین حجم بسیار زیادی تقاضای کاذب ایجاد شد. دست مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو نمی‌‌‌رسید و از طرف مقابل سودی هم به جیب خودروساز نمی‌‌‌رفت. 

بنابراین تصمیماتی که سیاستگذار در سال‌های اخیر اتخاذ کرد موجب شد که یک بازی تماما باخت-باخت بین مصرف‌کننده و تولیدکننده ایجاد شود و تنها برنده آن طرف سوم، یعنی دلالان و سوداگران باشند. اما اگر خواسته خودروسازان برای نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار محقق شود، می‌تواند موجب خروج دلالان از این بازار شده و دسترسی به خودرو را برای مصرف‌کنندگان بهتر کند. کمااینکه بعد از افزایش قیمت رسمی در اواخر آبان ماه نیز شاهد بودیم که بازار دلالان خودرو تا حد زیادی از سکه افتاد، «دنیای‌اقتصاد» نیز در گزارشی تحت عنوان «بازار کساد حواله خودرو» به این موضوع پرداخت.

موضوع دیگری که از طرف مدیران جدید بزرگ‌ترین خودروساز کشور مطرح شد، حذف قرعه‌‌‌کشی خودرو بود. مدیرعامل جدید ایران خودرو در جلسه دو روز پیش که به آن اشاره کردیم، تاکید کرد: «اگر دستور‌‌‌العمل شورای رقابت اصلاح شود در آینده می‌توان امیدوار بود قرعه‌‌‌کشی حذف شود.» در واقع حذف قرعه‌‌‌کشی هم از طریق خروج تقاضای کاذب از بازار می‌تواند رخ دهد، هم از طریق رشد تولید. در واقع اگر خودروسازان سودده شوند، می‌توانند به راحتی میزان تیراژ خود را افزایش دهند. ظرفیت تولید خودرو در ایران، حدود یک میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه است.

این در شرایطی است که سال گذشته تولید خودروی سواری تنها یک میلیون و ۱۳۱‌هزار دستگاه بود. تولید کمتر از ظرفیت عموما به خاطر مشکلات نقدینگی و زیان‌‌‌دهی خودروسازان اتفاق افتاده بود. به عبارت دیگر اساسا تولیدکنندگان بزرگ خودروی کشور توان مالی تولید بیشتر را نداشتند. اما اگر با تعدیل قیمت رسمی خودرو و سوددهی خودروسازان عرضه مناسب‌‌‌تر شود با هماهنگ شدن عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در بازار حتی می‌تواند تعدیل شود. «قیمت خودرو» بعد از واگذاری مدیریت ایران خودرو در واقع مهم‌ترین دغدغه مصرف‌کنندگان بود. در نظرسنجی هم که پیش از این «دنیای‌اقتصاد» انجام داده بود، آرای ثبت شده به خوبی نشان‌‌‌دهنده این نگرانی بود.

اما سومین راهی که خودروسازان برای انتفاع مصرف‌کنندگان از این تصمیم پیشنهاد دادند فروش اقساطی خودرو بود. مدیرعامل جدید ایران خودرو تاکید کرد که در صورت قبول این پیشنهادها، می‌توان فروش لیزینگی خودرو را دوباره بازگرداند. این روش نیز می‌تواند دسترسی متقاضیان به خرید خودرو را افزایش دهد.

به هر صورت مشخص نیست که آیا شورای رقابت، سازمان حمایت و دیگر نهادهای نظارتی زیر بار درخواست خودروسازان خواهند رفت یا نه. هر دو سناریو احتمال دارد و دلایلی نیز برای تایید آنها وجود دارد.

اما ممکن است که این نهادها بخواهند راه‌‌‌حل سوم و میانی را انتخاب کنند، یعنی شیوه قیمت‌گذاری را تغییر ندهند و تنها به اعلام قیمت‌های جدید بسنده کنند. یا اینکه اساسا قیمت‌گذاری محصولات آنها را به صورت یکجا انجام ندهند و مورد به مورد و در فواصل زمانی کوتاه قیمت خودروهای مختلف را افزایش دهند. به هر شکل اما سیاستگذاران باید با این موضوع کنار بیایند که تغییرات جدی با حضور بخش خصوصی در صنعت خودروی ایران رخ داده است.

مطالب پیشنهادی اخبار خودرو

ادامه اخبار خودرو
9 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
13 ساعت پیش
16 ساعت پیش
20 ساعت پیش
22 ساعت پیش
1 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
3 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
4 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
5 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
7 روز پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
جدیدترین نگرانی سازمان ملل از تداوم حملات آمریکا به یمن پیشنهاد رئیس حزب دموکرات‌های اسرائیل برای جایگزینی نتانیاهو 40 مرتبه حمله هوایی آمریکا به یمن در شبانه‌روز گذشته 4 شهید در حمله آمریکا به یمن ترامپ کنترل روسیه بر شبه‌جزیره کریمه را به رسمیت می‌شناسد احتمال بازداشت الجولانی در عراق زلنسکی به آتش‌بس پوتین پاسخ داد بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا درباره مذاکرات دور دوم با ایران/ پیشرفت هایی حاصل شد گفتگوی تلفنی عراقچی با همتای ایتالیایی قبل از عزیمت به تهران نتانیاهو پایان جنگ در غزه را نپذیرفت پاسخ زلنسکی به آتش بس پیشنهادی پوتین روزنامه شماره ۶۲۶۸ پیام سخنگوی وزارت خارجه در «ایکس» پس از پایان دور دوم مذاکرات مذاکرات رم، شکست سخت نتانیاهو در مقابل واشنگتن بود دویدن روی لبه تیغ؛ انتقال انرژی میان آرزو و واقعیت/ چگونه جهان برای عبور امن از نفت و گاز هم‌صدا می‌شود؟ واکنش اتحادیه اروپا به آتش‌بس موقت روسیه با اوکراین / جنگ تمام شود بازتاب مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در رم در شبکه سی‌ان‌ان عراقچی درباره دور دوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا چه گفت؟ سلسله حملات جنگنده‌های آمریکایی به صنعا آغاز فروش اقساطی هیوندای کونا 2025 + جزئیات شهر الحدیده یمن بمباران شد تلفات جدید نظامیان صهیونیستی در نوار غزه اعلام جرم دادستانی عمومی و انقلاب تهران علیه مدیران دو رسانه درخواست گردان‌های حزب‌الله برای تسریع مکانیزم عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق درخواست مجدد آمریکا برای مذاکره مستقیم واشنگتن با حماس فرود اضطراری قیمت‌ها در بازار ارز؛ قیمت درهم امارات تغییر کانال داد و لیر سقوط کرد/ ترمز اقتصاد مالزی در آغاز ۲۰۲۵ کشیده شد ارزان‌ترین گوشی‌های موجود در بازار فروردین 1404 خودنمایی بورس در کانال ۳ میلیونی   تب 3 میلیونی در بورس ورژن 3 میلیونی بورس فعلا خبری از خودروی مقرون‌ به‌ صرفه تسلا نیست فولکس‌واگن چگونه تعرفه‌های آمریکا را دور می‌زند؟ نوسان بازار خودرو در روز دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا/ کاهش 8 میلیونی قیمت رانا+ جدول روایت وحشتناک گورکن سوری از وحشت و قتل در سوریه جزئیات مذاکرات محرمانه در ریاض موضع ثابت ایران در 2 موضوع طی مذاکرات با آمریکا به روایت بقائی سودای ترامپ برای اخراج بیشتر کارکنان دولت دور دوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به پایان رسید ایران از چند رادیودارو استفاده می‌کند؟ ابوعبیده برای اسرائیل خط‌ونشان کشید نخستین اظهارات عراقچی پس از پایان دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا+ فیلم برگزاری جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به میزبانی پزشکیان سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن بقائی: دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در فضایی سازنده برگزار شد صدور دستور آتش‌بس از سوی پوتین بیانیه وزارت خارجه عمان درباره مذاکرات ایران و آمریکا توضیحات عراقچی درباره حضور گروسی در رم آمریکا صدور روادید دانشجویی برای چینی‌ها را لغو کرد دیدار هیاتی از رهبران حماس با رئیس سازمان اطلاعات ترکیه مسائل غیرممکن میان ایران و آمریکا محتمل به‌نظر می‌رسند تبادل ۲۴۶ سرباز اسیر میان روسیه و اوکراین + فیلم شهادت یک نیروی امنیتی مازندران حین مأموریت آب پاکی آمریکا روی دست اوکراین اولین واکنش زلنسکی به اعلام آتش بس از سوی پوتین فوری / بیانیه وزارت خارجه ایران درخصوص دور دوم مذاکرات تهران و واشنگتن جهش پول‌پیش در منطقه ۴ تهران؛ اجاره بها چقدر شد؟ نبرد ادامه‌دار مدیران و کارکنان بر سر دورکاری روایتی درباره پیکر نادرشاه افشار که چند‌بار دفن شد | قصه نادرِ جنازه «نادر» خبر خوشحال‌کننده برای برقی‌سوارها ابلاغ بخشنامه جدید حقوق ورودی تلفن همراه قطار بورس روی ریل صعود/ شاخص کل به قله جدید رسید+ اینفوگرافیک تعداد سهامداران فعال بورس در هفته گذشته چقدر بود؟ سقوط آزاد قیمت دلار و سکه در سایه مذاکرات ایران و آمریکا/ بازار طلا به سراشیبی افتاد؛ بیت کوین و تتر در وضعیت قرمز قیمت درهم امارات امروز شنبه 30 فروردین 1404+ جدول مناقشه تازه بر سر قیمت خودروهای خارجی قطعی برق در البرز تکذیب شد نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا ابلاغ شد+ جزئیات مودی و ماسک گفت‌وگو کردند علی‌اکبر ولایتی از بیمارستان مرخص شد+ آخرین وضعیت سلامتی ‌قاب‌هایی از دیدار عراقچی با وزیر خارجه ایتالیا + عکس عراقچی با همتای عمانی خود دیدار کرد ژاپن برگ برنده رو می‌کند دور دوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا آغاز شد عراقچی: تنها مانع بر سر خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل است اعلام اسامی همراهان عراقچی در سفر رم/ سفارت عمان در ایتالیا محل مذاکرات شد؟ دیدار گروسی با وزیر خارجه ایتالیا همزمان با مذاکرات ایران و آمریکا اظهارات وزیر خارجه ایتالیا درباره مذاکرات ایران و آمریکا پوتین و سلطان عمان در مسکو دیدار می‌کنند آخرین وضعیت مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا از زبان بقائی خبر مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا صحت ندارد+ فیلم پوشش عجیب سیاستمدار ایتالیایی در برابر محل مذاکرات ایران و آمریکا!+ فیلم می‌دیدم که اجساد با شکنجه مُرده‌اند کاهش ۱۶ درصدی حجم آب موجود مخازن سدهای کشور پاسخ به سلطه تجاری پکن؟ شرایط و مدارک لازم برای شرکت در حراج یکصد و یکمین شمش طلا اعلام شد جزئیات نحوه محاسبه معوقات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان قیمت دلار بر مدار کاهش؛ بازار ارز در در فاز انتظار/ نوسان دلار روی لبه تیغ؛ تثبیت در مرز حمایت یا سقوط؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 30 فروردین 1404 قیمت دلار، یورو و پوند امروز شنبه ۳۰ فروردین 1404/ افزایش قیمت دلار و یورو+ جدول قیمت طلا، سکه و دلار امروز شنبه ۳۰ فروردین 1404/ کاهش قیمت‌ طلا و سکه+ جدول نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز شنبه ۳۰ فروردین 1404/ کاهش قیمت‌ طلا و سکه+ جدول لایحه الحاق ایران به موافقت‌نامه وین تایید شد ساعت مذاکره ایران و آمریکا در رم اعلام شد معمای هم‌صدایی ایران و ارمنستان؛ گره کور قفقاز جنوبی و منطقه‌ای که در آستانه صف آرایی تازه قرار گرفته است/ پوتین اردوغان را قربانی مانور در حیاط خلوتش می‌کند؟ دیدار عراقچی با وزیر امور خارجه ایتالیا خبر مهم سازمان حمایت درباره افزایش قیمت خودروهای وارداتی اعلام قیمت میوه/ نوبرانه‌ها در بازار چند؟ قیمت گوشت گوسفندی، گوشت مرغ و دام زنده امروز شنبه ۳۰ فروردین 1404/ افزایش قیمت مرغ+ جدول ایستگاه شهید فکوری خط ۲ مترو مشهد، اردیبهشت ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد وزارت کشاورزی زیر ذره‌بین مجلس/ تحقیق و تفحص از 4 عملکرد در دستور کار قرار گرفت قیمت گوشت گوسفندی، گوشت مرغ و دام زنده امروز شنبه ۳۰ فروردین 1404