کارشناسان تاثیرات رفع محدودیت‌های اینترنت بر بازاریابی دیجیتال را ناچیز می‏‏‌دانند

تاب‏‏‌آوری دیجیتال مارکتینگ در سایه فیلترینگ

اندازه بازاریابی دیجیتال در فضای تبلیغات ایران روزبه‌‌‌روز بیشتر از قبل می‌شود و با رشد چشمگیری در حال سهم‌‌‌‌‌‌گیری از تبلیغات آفلاین است. با این حال استارت‌آپ‌‌‌های ایرانی در سال‌های اخیر از سرعت و کیفیت بالای اینترنت و دسترسی آزادانه به شبکه‌‌‌های اجتماعی بین‌المللی برای تبلیغات باکیفیت‌‌‌تر و موثرتر محروم مانده‌‌‌اند. هر چند که به گفته فعالان بازاریابی دیجیتال کشور کسب‌و‌کارهای این حوزه سعی کرده‌‌‌اند با روش‌ها و ابزارهای جایگزین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌‌‌ها را دور بزنند، اما به اعتقاد آنها با رفع فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی به‌‌‌خصوص اینستاگرام هزینه توزیع محتوا برای برندها کاهش پیدا کرده و به رشد و خلق ارزش در این حوزه کمک خواهد کرد. یک مدیر مارکتینگ نیز در این خصوص معتقد است که در صورت رفع فیلترینگ اینستاگرام برندها با اطمینان خاطر و وجاهت بیشتری به تبلیغات در شبکه‌‌‌های اجتماعی خواهند پرداخت. با این حال همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که رفع فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی دیگر تغییر چشمگیری در بازاریابی دیجیتال ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از کاربران از این شبکه‌‌‌ها استفاده می‌کنند.

یک شنبه 1404/03/18 04:36 دسته بندی: بازار دیجیتال کد خبر: 28952

رفع ممنوعیت‌‌‌ها تاثیر چشمگیر نخواهد داشت

با توجه به اینکه اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب در سایه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌‌‌ها همچنان بین ایرانی‌‌‌ها محبوب هستند، این پلتفرم‌‌‌ها به همان اندازه برای کسب و کارها در راستای عرضه کالاها و خدمات خود به مخاطبان گسترده مهم و ارزشمند هستند؛ تا جایی که بررسی‌‌‌های یکتانت از بالای ‌هزار کسب‌و‌کار فعال در اصناف و اتحادیه‌‌‌های مختلف نشان می‌دهد که ۹۶‌درصد کسب‌و‌کارهای ایرانی در اینستاگرام فعال هستند و صفحه دارند. این میزان به ترتیب در تلگرام، ایکس و یوتیوب نیز معادل ۷۴، ۳۱ و ۲۷‌درصد است. با این اوصاف و در شرایطی که رفع فیلترینگ در روزهای اخیر جدی‌‌‌‌‌‌تر از قبل مطرح می‌شود، فعالان و کارشناسان بازاریابی دیجیتال ارزیابی متفاوتی از وضعیت این حوزه پس از رفع محدودیت‌های اینترنتی دارند. برخی از آنها معتقدند که این موضوع هزینه‌‌‌های تولید و توزیع محتوا را برای برندها کاهش خواهد داد، اما برخی دیگر تغییرات رفع فیلترینگ را برای بازاریابی دیجیتال چندان چشمگیر نمی‌‌‌دانند.

علی رسولی، مدیر ارشد مارکتینگ دیوار، در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ثمرات مثبت رفع فیلترینگ برای بازاریابی دیجیتال به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را در کاهش هزینه توزیع محتوا برای برندها می‌‌‌داند و معتقد است با اینکه کسب‌وکارها در سال‌های اخیر سعی کرده‌‌‌اند با روش‌ها و ابزارهای جایگزین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌‌‌های فیلترینگ یا تحریم را دور بزنند، اما رفع محدودیت‌های اینترنتی می‌تواند در افزایش رشد اقتصاد دیجیتال و خلق ارزش بازاریابی دیجیتال موثر باشد. با این حال، ایمان مشعلچیان، مدیر ارشد مارکتینگ تارا، تاثیر رفع فیلترینگ را بر بازاریابی دیجیتال چندان قابل‌توجه نمی‌‌‌داند؛ زیرا به عقیده او فعالان این حوزه به تاب‌‌‌آوری در سایه محدودیت‌ها رسیده‌‌‌اند و روش‌های جایگزینی برای تبلیغات پیدا کرده‌‌‌اند.

البته این کارشناس مارکتینگ معتقد است که اگر اینستاگرام رفع فیلتر شود، آن وقت می‌توان درباره تاثیرات چشمگیر رفع محدودیت‌ها بر بازاریابی دیجیتال صحبت کرد. او با بیان این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» توضیح می‌دهد: «به هر حال برندها و کسب‌و‌کارهای ایرانی در صورت رفع گسترده فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی با اطمینان خاطر و وجاهت بیشتری به تبلیغات در این فضا خواهند پرداخت. هر چند که در حال حاضر نیز کسب‌و‌کارها در سایه محدودیت‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند، اما رفع این محدودیت‌ها دست آنها را برای فعالیت بیشتر باز می‌کند و دسترسی به گروه‌‌‌های سنی مختلف و متعدد نیز برای آنها تسهیل می‌شود.»

علاوه بر این، مهیار بخشایش، مدیر مارکتینگ فلای تودی، نیز معتقد است که رفع فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی تغییر چشمگیری در بازاریابی دیجیتال ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از کاربران از این شبکه‌‌‌ها استفاده می‌کنند و با وجود فیلترینگ دسترسی به این بسترها همچنان برای عموم امکان‌‌‌پذیر است. او با بیان این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» توضیح می‌دهد: «البته رفع فیلترینگ، دسترسی مردم و کسب‌و‌کارها را به شبکه‌‌‌های اجتماعی ساده‌‌‌تر می‌کند، اما در تجربه کلی کاربران و برندها تاثیر بزرگی نخواهد داشت. در عین حال، رفع فیلتر بسترهایی مانند یوتیوب می‌تواند تاثیر مثبت‌‌‌تری داشته باشد؛ چرا که این پلتفرم ظرفیت بالایی برای تبلیغات و تولید محتوای ویدئویی با‌کیفیت فراهم می‌کند و به‌‌‌ویژه برای برندهایی که به دنبال افزایش تعاملات و ارائه محتوای آموزشی یا تبلیغاتی هستند، مفید خواهد بود.»

در حالی که کارشناسان معتقدند نباید با رفع فیلترینگ انتظار تغییر چشمگیری را در بازاریابی دیجیتال ایران داشت، گزارش یکتانت از وضعیت بازاریابی دیجیتال در سال گذشته هم نشان می‌دهد که کسب‌و‌کارها با وجود فیلترینگ، بودجه تبلیغات خود را کم نکرده‌‌‌ا‌‌‌ند یا حداکثر آن را تا ۲۵‌درصد کاهش داده‌‌‌اند. البته بررسی‌‌‌های این گزارش نشان می‌دهد که یکی از تاثیرهای منفی فیلترینگ به‌ویژه بر مشتریان عادی کسب‌و‌کارها دشواری دسترسی به مخاطبان بوده است؛ تا جایی که حدود ۶۰‌درصد از مشتریان عادی میزان سختی دسترسی به مخاطب هدف تبلیغاتشان را «خیلی زیاد» و «زیاد» اعلام کرده‌‌‌اند. با این حال هر چند تاثیرات رفع محدودیت‌های اینترنتی بر بازاریابی دیجیتال کسب‌و‌کارهای ایرانی محدود خواهد بود، اما نمی‌توان تاثیر این موضوع را در بهبود و تسهیل اثربخشی و کیفیت تبلیغات دیجیتال انکار کرد.

برندها به سمت تبلیغات دیجیتال محیطی می‌‌‌روند؟

بازار تبلیغات دیجیتال در ایران به‌رغم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌‌‌ها رشد کرده و توانسته اندازه خود را به حدود ۱۱‌هزار میلیارد تومان در سال گذشته برساند که این میزان بیش از ۲۰‌درصد کل حجم بازار تبلیغات بوده و با رشد قابل‌‌‌توجهی در حال سهم‌‌‌گیری از تبلیغات آفلاین است. بررسی‌‌‌های یکتانت در این خصوص نشان می‌دهد که بیش از ۲۰‌درصد بودجه تبلیغاتی در کشور به جای هزینه شدن در تبلیغات به روش سنتی مانند تبلیغ در تلویزیون و رسانه‌‌‌های محیطی، در فضای آنلاین مانند وب‌سایت و اپلیکیشن، شبکه‌‌‌های اجتماعی و... صرف می‌شود.

کارشناسان این حوزه نیز یافته‌‌‌های گزارش یکتانت را تایید می‌کنند و در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره چالش‌‌‌ها، روند و آینده تبلیغات دیجیتال در ایران صحبت می‌کنند. علی رسولی، مدیر ارشد مارکتینگ دیوار، در این خصوص با بیان اینکه چالش‌‌‌های این حوزه همچنان در عدم‌دسترسی به سرویس‌‌‌های بین‌المللی تحت‌تاثیر تحریم‌‌‌ها می‌‌‌داند، معتقد است که تبلیغات دیجیتال نسبت به تبلیغات سنتی و محیطی در حال سهم‌‌‌گیری از بازار تبلیغات ایران است و بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که برندها در یک سال اخیر نسبت به کمپین‌‌‌های محیطی اقبال بیشتری نشان داده‌‌‌اند. او در ادامه صحبت‌‌‌های خود درباره دلیل این اتفاق توضیح می‌دهد: «اینکه این روزها بیشتر از قبل حضور استارت‌آپ‌‌‌ها را در بیلبوردها می‌‌‌بینیم، به این برمی‌‌‌گردد که برندهای بالغ‌تر تکنولوژیک در ایران مثل اسنپ، علی‌بابا، فیلیمو و... در حال حاضر به یک بلوغ نسبی و درآمد قابل‌توجه رسیده‌‌‌اند و برای حضور در کمپین‌‌‌های محیطی رقابت می‌کنند.

با این حال شرکت‌های جوان حوزه تکنولوژی کمتر در این کمپین‌‌‌ها شرکت می‌کنند که به بودجه کم این شرکت‌ها برای تبلیغات محیطی، ریسک کم تبلیغات دیجیتال و نبود سرمایه‌گذاری چشمگیر برمی‌‌‌گردد.» ایمان مشعلچیان، مدیر مارکتینگ تارا، نیز در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» دلیل و هدف رغبت برندها به تبلیغات محیطی را افزایش آگاهی و برندینگ می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید که این شرکت‌ها از کسب‌وکارهای بزرگ حوزه تکنولوژی در ایران هستند و آنها قبل از حضور در تبلیغات به یک موفقیت و بلوغ در مارکتینگ رسیده‌‌‌اند. حضور این گروه معدود در رسانه‌های گران قیمتی مثل تبلیغات محیطی و تلویزیونی را نباید به معنی «حال خوب» کل اکوسیستم استارتاپی ایران تلقی کرد چون معمولا این گروه‌ها از پشتوانه‌های خوبی برخوردارند.

بخشایش، مدیر مارکتینگ فلای‌‌‌تودی، نیز افزایش حضور استارت‌آپ‌‌‌ها در تبلیغات محیطی را تایید می‌کند، اما معتقد است که در بسیاری از موارد این تبلیغات به صورت هدفمند اجرا نمی‌‌‌شوند و اغلب فاقد سیستم‌های اندازه‌‌‌گیری و ارزیابی دقیق برای سنجش اثربخشی هستند. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «بسیاری از استارت‌آپ‌‌‌ها به دلیل عدم‌دسترسی به داده‌‌‌های کافی و استراتژی مشخص، این کانال را بدون برنامه‌‌‌ریزی دقیق و به‌‌‌صورت آزمایشی به‌‌‌کار می‌‌‌گیرند. در نتیجه ممکن است این نوع تبلیغات به نسبت سایر روش‌های دیجیتال کارآیی کمتری داشته باشد و هزینه‌‌‌های زیادی را به کسب و کارها تحمیل کند، بدون اینکه بازگشت سرمایه مشخصی فراهم شود.»

از سوی دیگر، کارشناسان چالش‌‌‌های بازاریابی دیجیتال را در محدودیت‌های اینترنت، مهاجرت نیروهای انسانی متخصص و کارآمد و عدم‌دسترسی به ابزارهای لازم به دلیل تحریم‌‌‌ها می‌‌‌دانند و معتقدند که این عوامل در مجموع این حوزه را تحت‌تاثیر قرار داده‌‌‌اند، اما کسب‌و‌کارها در این شرایط سعی کرده‌‌‌اند از ابزارهای داخلی و جایگزین استفاده کنند.» ایمان مشعلچیان در این خصوص توضیح می‌دهد: «کسب‌و‌کارها به دلیل تحریم‌‌‌‌‌‌ها تقریبا به تمام سرویس‌‌‌ها و ابزارهای خارجی برای بازاریابی دیجیتال دسترسی ندارند، با این حال در سایه محدودیت‌ها سعی کرده‌‌‌اند که نمونه‌‌‌های داخلی را پیاده‌‌‌ و استفاده کنند. البته این سرویس‌‌‌های داخلی برای شرکت‌های بزرگ ایرانی خیلی کارآمد نیستند؛ زیرا این ابزارها را شرکت‌هایی وارد بازار می‌کنند که ممکن است خودشان ذی‌نفع این حوزه باشند و این موضوع چالش‌‌‌هایی را برای کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کند.»

مهیار بخشایش، مدیر مارکتینگ فلای تودی، نیز مهم‌ترین چالش و نقطه ضعف بازاریابی دیجیتال در ایران را محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی می‌‌‌داند که دسترسی به بسیاری از ابزارها و پلتفرم‌‌‌های جهانی را دشوار کرده است. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «رشد و توسعه ابزارهای بازاریابی در ایران سرعت کمتری دارد و امکان بهره‌‌‌گیری از تکنولوژی‌‌‌های به‌‌‌روز به اندازه کافی فراهم نیست. اما در مقابل، نقاط قوتی نیز در این حوزه وجود دارد. یکی از تحولات مثبت استفاده گسترده‌‌‌تر از ابزارهای هوش مصنوعی در کمپین‌‌‌های بازاریابی است که باعث افزایش دقت و بهینه‌‌‌سازی تبلیغات شده است. این ابزارها به تحلیل داده‌‌‌ها، پیش‌بینی رفتار کاربران و اجرای کمپین‌‌‌های هوشمند کمک می‌کنند. همچنین توجه به بازاریابی بازگشتی (ریتنشن مارکتینگ) بیشتر شده است که تمرکز آن بر نگه‌‌‌ داشتن و تعامل مستمر با مشتریان فعلی است و این امر در بهبود کیفیت و اثربخشی کمپین‌‌‌ها تاثیر بسزایی داشته است.»

با این اوصاف و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و محدودیت‌های موجود، کارشناسان معتقدند که آینده بازاریابی دیجیتال در ایران به سمت کارآیی بیشتر و تمرکز بر اثربخشی هزینه‌‌‌ها حرکت خواهد کرد. به اعتقاد آنها استفاده از پرفورمنس مارکتینگ که تمرکز آن بر بهینه‌‌‌سازی و اندازه‌‌‌گیری دقیق نتایج کمپین‌‌‌هاست، احتمالا گسترش بیشتری پیدا می‌کند. کسب و کارها بیشتر به دنبال تحلیل رفتار کاربر بر اساس داده‌‌‌های دقیق و ابزارهای هوشمند خواهند بود تا بتوانند کمپین‌‌‌های خود را با شناخت بهتر از مخاطبان هدف بهینه کنند. این رویکرد به آنها کمک می‌کند که با تمرکز بر بازدهی در شرایط اقتصادی سخت، بهترین استفاده را از منابع خود داشته باشند و مشتریان وفادارتری را هم جذب کنند.

مطالب پیشنهادی بازار دیجیتال

ادامه بازار دیجیتال
12 ساعت پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
2 روز پیش
6 روز پیش
6 روز پیش
1 هفته پیش
1 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
2 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
3 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
4 هفته پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
1 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
2 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
3 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
4 ماه پیش
جدیدترین فرار اعتماد از بورس؟ آخرین مهلت دریافت سکه‌های پیش‌فروش اعلام شد+ جزئیات قیمت جدید «ام وی ام X55 PRO IE» خریداران را شوکه کرد+جدول اسرائیل سرنشینان کشتی مادلین را تهدید کرد مقصد جدید سفر‌های استانی پزشکیان مشخص شد اسرائیل مدعی ترور یک عضو حماس شد عراقچی با یک مقام اروپایی دیدار کرد+ عکس مدنی‌زاده به کمیسیون اقتصادی مجلس رفت چین به دنبال زمین بازی جدید در آسیا/ رونمایی از طعمه جدید اژدهای زرد برای طرح کمربند و جاده عراقچی بر حمایت از کاروان‌های ورزشی تاکید کرد سازمان حمایت به افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو واکنش نشان داد بازدهی منفی بورس در مقابل رشد اقتصادی جزئیات پرداخت وام ازدواج در سال جاری/ چند نفر در صف دریافت تسهیلات هستند؟ هشدار معاون وزیر اقتصاد درباره زیان انباشته سنگین بانک‌ها اعلام نرخ تورم کالاهای وارداتی و صادراتی+ جزئیات دلیل گرانی برنج اعلام شد قیمت دلار تغییر کانال داد؛ قیمت طلا و سکه حبس در تله نوسان/ بازار طلا و ارز در انتظار سیگنال سیاسی اولتیماتوم ایران‌ خودرو به وزارت صمت درباره قیمت‌ جدید خودرو نرخ سود بین بانکی افزایش یافت+ جزئیات واکنش رسانه‌های اسرائیلی به دستیابی ایران به اسناد حساس این رژیم/ مرتبط با مذاکرات است ریزش 100 میلیونی قیمت شاسی بلند محبوب چینی در بازار / آخرین قیمت خودرو اکستریم در نمایندگی اعلام شد بیش از ۴۰ سال ایران تحت تحریم‌های آمریکا بوده است/تحریم‌های جدید به تصویب پالرمو ربطی ندارد وزیر اطلاعات: اسناد به دست آمده از اسرائیل مربوط به تأسیسات اتمی آن‌ها است+ فیلم بیانیه قوه قضائیه درباره دستگیری عاملان ترور قاضی باقری روزهای ملتهب بورس پیام حماس درباره آتش‌ بس در غزه زهرا پزشکیان با خانواده الهه حسین‌نژاد دیدار کرد+ عکس درخواست مهم قائم‌ پناه از افرادی که ویلا دارند نگرانی کاخ سفید درباره استارلینک در پی کشمکش ماسک و ترامپ تصویب‌نامه مهم هیئت وزیران برای جبران خسارات حادثه انفجار بندرعباس تهدید رئیس پنتاگون علیه معترضان لس آنجلس بیش از ۴۰ سال ایران تحت تحریم‌های آمریکا بوده/تحریم‌های جدید به تصویب پالرمو ربطی ندارد توضیحات مهم وزیر اطلاعات درباره دستیابی به اسناد حساس اسرائیل شاخص کل بورس باز هم عقب‌نشینی کرد/ بازار سهام به کدام سو می‌رود؟+ اینفوگرافیک انتقاد شدید از ثابت ماندن نرخ خرید تضمینی گندم آغاز جشنواره تخفیف‌های ویژه ایام ولایت ۱۴۰۴ در ۱۳ فروشگاه منتخب شهرما در مشهد بانک مرکزی ابزار جدید و مهم پیش فروش ارز را معرفی می کند 5 مدل از پرطرفدارترین هندزفری‌های بازار را بشناسید + جدول قیمت و مشخصات ماجرای کبودی زیرچشم ایلان ماسک لو رفت آمریکا سوریه را از فهرست «کشورهای سرکش» خارج می‌کند پاسخ قالیباف به تذکر تعدادی از نمایندگان درباره ادعاهای وزیر سابق اقتصاد انتشار بیانیه جدید مجمع تشخیص/ پاسخ به ابهامات مطرح‌شده درباره تصویب یک لایحه مهم اعتراف سنگین ژنرال اسرائیلی به شکست ارتش اسرائیل مجلس این مواد لایحه نظام جامع باشگاه‌داری را تصویب کرد بغداد و تهدیدی خزنده و بالقوه در شام/ ترکش‌های خیز اسرائیل برای تعریف کریدور جدید؛ هدف نتانیاهو چیست؟ درخواست مهم قائم‌پناه از این افراد دستور جدید ترامپ درباره اعتراضات/ استفاده از ماسک؛ ممنوع! یک سوال از وزیر نیرو اعلام وصول شد هر دقیقه یک وام تُپل خط‌ونشان ایران‌خودرو برای وزارت صمت درباره قیمت‌های جدید خودرو جدال بورس با شاخص ۳ میلیونی برنج ایرانی کالای لوکس شد؟ در سال 1403 چند همت تسهیلات پرداخت شد؟ رغبت‌نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنعت محصولات لبنی | واحد‌های تولید محصولات لبنی خراسان بی‌علاقه به تولید شیر مدارس قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ افزایش قیمت طلا و سکه+ جدول قیمت طلا 18 عیار امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ افزایش قیمت+ جدول قیمت طلا، سکه و دلار امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ افزایش قیمت‌‌ طلا و سکه+ جدول قیمت دلار، یورو و پوند امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ کاهش قیمت دلار و یورو+ جدول نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ افزایش قیمت‌‌ طلا و سکه+ جدول حواشی پیرامون تیم ملی دومیدانی با حضور وزیر ورزش بررسی می‌شود روایتی کوتاه از تاریخ دوچرخه در مشهد به بهانه روز جهانی آن | گشتن با مرکب شیطان در شهر! وضعیت تولید و فروش صنعت خودرو در اردیبهشت‌ماه چطور بود؟ بازار ارز در فاز نوسانی؛ دلار و درهم در تقابل با سطوح فنی حساس/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۸ خرداد 1404 مجلس با درخواست دولت مخالفت کرد تسلیت قالیباف در صحن علنی مجلس هشدار وزیر جهاد کشاورزی درباره عواقب عدم معافیت کالاهای اساسی از مالیات ۱۰ درصدی اولین واکنش حماس و جهاد اسلامی به شهادت دبیرکل جنبش مجاهدین بسیج تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد در دهه ولایت ۱۴۰۴ | از فضاآرایی تا تقویت حمل‌ونقل عمومی و خدمات ایمنی نامزد احتمالی ریاست جمهوری این کشور ترور شد+ فیلم توصیه قالیباف به ترامپ/ اگر به دنبال توافق هستید رویکرد خود را تغییر دهید چراغ قرمز نمایندگان مجلس به بررسی اولویت‌دار طرح نظام قانونگذاری خبر بد آمریکا برای اوکراین/ حملات تلافی‌جویانه روسیه در راه است پافشاری مجلسی‌ها بر مصوبات خود درباره این لوایح اردوگاه الرکبان سوریه تعطیل شد ماجرای کبودی جنجالی ایلان ماسک لو رفت زنگ خطر میزان بارش‌های کشور به صدار درآمد قیمت دلار مبادله‌ای امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ کاهش قیمت+ جدول قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ کاهش قیمت قیمت طلا 18 عیار امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ کاهش قیمت+ جدول قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ افزایش قیمت+ جدول قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ کاهش قیمت بیت کوین قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404/ کاهش قیمت طلا+ جدول بسیج تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد در دهه ولایت | از فضاآرایی تا تقویت حمل و نقل عمومی و خدمات ایمنی قیمت طلا در شیب نزولی؛ دلار قیمت سکه را پایین خواهد کشید؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۸ خرداد 1404 اجرای اصلاح الگوی کاشت فضای سبز خیابان کوهسنگی در مشهد قیمت طلا در شیب نزولی؛ دلار قیمت سکه را پایین خواهد کشید/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۸ خرداد 1404 سرای عزیزاله‌اف، بهشت ارزان‌قیمت‌ها سرویس در محل؛ راحت‌ترین روش برای تعمیر خودرو در خانه چند درصد بودجه و توان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف ایران شده است؟ جلسه علنی مجس به ریاست قالیباف آغاز شد/ دستور کار امروز چیست؟ اعلام وصول نامه معرفی مدنی‌زاده در صحن علنی مجلس شتاب در تکمیل ایستگاه‌های کلیدی مترو مشهد | قلندرشریف: ایستگاه میدان بسیج در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد بهره‌برداری از «ایوان سلام» در پایانه مسافربری مشهد تا شهریور ۱۴۰۴ نامزد احتمالی ریاست جمهوری این کشو ترور شد+ فیلم دستور ترامپ برای سرکوب معترضان کالیفرنیا جنایت تازه اسرائیل در غزه+ تعداد شهدا قیمت طلا امروز یکشنبه ۱۸ خرداد 1404+ جدول مقاومت شاخص کل بورس تهران فعال می‌شود؟!/ پیش بینی بازار سهام امروز 18 خرداد 1404+ نمودار کنسرت مشترک ابرقدرت‌ها؛ فصل تازه ائتلاف‌های جهانی فرا رسید/ ترامپ از شی و پوتین چه می‌خواهد؟ درخواست بن سلمان برای پایان تجاوز اسرائیل به غزه