آخرین نظرها و ملاحظات ایران در مورد گزارش‌های مدیرکل به به شورای حکام

اقتصادنیوز: نمایندگی دائم ایران در دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی یادداشتی آخرین نظرها…

سه شنبه 1404/09/25 06:10 دسته بندی: اخبار سیاسی امروز کد خبر: 29983

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در یادداشتی آخرین نظرها و ملاحظات ایران در مورد گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درخصوص «موافقت‌نامه پادمانی ان پی تی/ NPTجمهوری اسلامی ایران (GOV/۲۰۲۴/۶۲ مورخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۴)» و «نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد (GOV/۲۰۲۴/۶۱ نوامبر ۱۹ نوامبر ۲۰۲۴)» منتشر کرد.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین مایل است نظرات و مشاهدات خود را به شرح زیر در مورد گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مندرج در GOV/۲۰۲۴/۶۱ و GOV/۲۰۲۴/۶۲ به‌اشتراک بگذارد.

خبر مرتبط
سنایی هشدار داد / اگر اقدام غیر سازنده‌ای توسط شورای حکام انجام شود ...

اقتصادنیوز: مشاور سیاسی رئیس جمهور خطاب به اروپا تصریح کرد: حتماً اگر اقدام غیر سازنده‌ای توسط شورای حکام انجام شود و بیانیه صادر شود ایران هم پاسخ متناسب با آن خواهد داد.

الف) نظرات کلی

۱.جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود از جمله موافقت‌نامه پادمان جامع (INFCIRC/۲۱۴) پایبند بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا آژانس بتواند به طور مؤثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در ایران از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی(C/S) در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران را انجام دهد.

۲. همانطور که قبلا اعلام شد، تفکیک موضوعات در این دو گزارش مختلف به درستی رعایت نشده است. برخی از موارد مرتبط با برجام در گزارش پادمانی ان پی تی عیناً تکرار شده و برخی از موارد مرتبط با موضوعات پادمانی NPT در گزارش برجامی مشاهده می‌شود.

۳. در تحولات مهم زمانی در مورد گزارش برجامی(GOV/۲۰۲۴/۶۱)، خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ که تأثیر نامطلوب و جدی در اجرای آن داشته است، مورد غفلت قرار گرفته است. مایه ناامیدی است که چنین موضوع مهمی که شایسته برجسته شدن در متن گزارش بود، تنها با استناد به آن در زیرنویس شماره ۴ گزارش GOV/۲۰۲۴/۶۱ کمرنگ شده است. متعاقب خروج آمریکا و قصور اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در انجام تعهدات خود، ایران در اعمال حقوق خود طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، کلیه اقدامات داوطلبانه شفاف‌ساز فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA)، از جمله اجرای کد اصلاحی ۱/۳ را، همان‌طوری که در بند ۱۳ از مقدمه برجام و نیز در بند ۶۵ پیوست یک آن مشخص شده است، در فوریه ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآورد.

۴. تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات خود تحت برجام کاملاً مطابق با حقوق ذاتی کشور طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و پاسخی به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همراه با ناتوانی سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بود. این واقعیت آشکار به هیچ وجه نمی‌تواند مبنایی برای سه کشور اروپایی برای خودداری از اجرای تعهدات خود باشد.

۵. تصمیم سه کشور اروپایی مبنی بر خودداری از اجرای تعهدات لغو تحریمی خود که در بند ۲۰ پیوست پنج برجام در روز انتقال (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) مشخص شده است، اقدامی غیرقانونی و نمونه صریح دیگری از عدم پایبندی کامل آنها در نقض تعهدات خود در هر دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود.

۶ .در مورد موضوع به اصطلاح «دو مکان»، باید تأکید کرد که منشأ موضوع به اتهاماتی برمی‌گردد که در درجه اول از سوی یک طرف ثالث بد نیّت، یعنی رژیم اسرائیل، که تعهدی نسبت به هیچ‌یک از اسناد مرتبط با منع تسلیحات کشتار جمعی به ویژه معاهده منع‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای ان پی تی ندارد و مکرراً برخلاف قطعنامه‌های متعدد کنفرانس عمومی آژانس، از جمله به ویژه اسناد شماره ۴۰۷، ۱۹۸۳؛ ۴۴۴، ۱۹۸۵; ۴۷۵، ۱۹۸۷ و ۹۳۹، ۱۹۹۰ که هیچ‌یک مورد احترام این رژیم قرار نگرفته، مؤسسات هسته‌ای ایران را که به اهداف صلح‌آمیز اختصاص داده شده‌اند تهدید به حمله می‌کند مطرح شده است. تهدید آشکار هسته‌ای رژیم صهیونیستی علیه ایران بار دیگر توسط نخست وزیر این رژیم در جریان ‌۷۸ امین مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال ۲۰۲۳ مطرح شد و به دنبال آن درخواست وزیر میراث رژیم صهیونیستی «به‌کارگیری بمب هسته‌ای در غزه» نقض آشکار قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل است.

۷. از نظر حقوقی، ارزیابی‌های آژانس در گزارش خود بر پایه اطلاعات غیرموثق و اسناد غیرمعتبر ارائه شده توسط رژیمی صورت می‌گیرد که نه تنها دائماً علیه روابط ایران با آژانس توطئه می‌کند، بلکه مرتکب خرابکاری، حمله و تهدید حمله به ایران همراه با ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی که در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دست داشتند بوده است.

۸. با توجه به همکاری بیشتر با آژانس در سال‌های اخیر، ایران اقدامات داوطلبانه را در چارچوب چندین بیانیه مشترک از جمله بیانیه مشترک ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ (۴ مارس ۲۰۲۳) اجرا کرد. علاوه بر این، اخیراً در جریان سفر مدیرکل به ایران، فرصتی برای بررسی و برنامه ریزی بیشتر فراهم شده است.

۹ فشارهای سیاسی مستمر اعمالی توسط چند کشور خاص اخیرا به مرحله‌ای رسیده است که حتی موضوعات حل و فصل ‌شده فنی متعاقباً در گزارش‌های آژانس برخلاف آنچه توافق شده است، تغییر می‌یابند. این فشارهای با انگیزه سیاسی، آژانس را از اجرای نقش حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود باز می‌دارد.

ب) نظرات در مورد بخش سابقه گزارش پادمانی (GOV/۲۰۲۴/۶۲)

۱۰.در خصوص بند ۳ گزارش GOV/۲۰۲۴/۶۲، لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها از جمله از طریق یادداشت‌های توضیحی INFCIRC/۱۱۵۹ مورخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳، INFCIRC/۱۱۳۱ مورخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳، INFCIRC/۹۹۶ مورخ ۷ ژوئن ۲۰۲۲، INFCIRC/۹۶۷ مورخ ۳ دسامبر ۲۰۲۱، INFCIRC/۱۱۸۳ مورخ ۷ مارس ۲۰۲۴ و INFCIRC/۱۲۱۵ مورخ ۴ ژوئن ۲۰۲۴ تاکید کرده است که هیچ مکانی که باید تحت موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) اعلام شود وجود ندارد. ادعای آژانس در خصوص مکان‌های اعلام‌نشده فاقد اطلاعات، اسناد و شواهد معتبر مرتبط با پادمان بوده است.

۱۱. در مورد بند ۴ ایران بار دیگر تاکید می‌کند که هیچ گونه ماده هسته‌ای و فعالیتی در مکان موسوم به لویزان-شیان وجود نداشته است. این مکان، همان‌طوری که در زیرنویس شماره ۶ این گزارش تصریح شده است، تحت فعالیت‌های راستی‌آزمایی گسترده آژانس از جمله دسترسی تکمیلی قرار گرفته و بر همین اساس این موضوع در سال ۲۰۰۴ (GOV/۲۰۰۴/۸۳) مختومه شده است.

۱۲. در خصوص بندهای ۵ و ۶، علیرغم نبود هیچ گونه ماده هسته‌ای و فعالیتی که اعلام آن ضرورت داشته باشد، ایران تاکنون توضیحات خود را به آژانس ارائه کرده است. با این حال، انجام اقدامات داوطلبانه را نیز می‌توان در چارچوب روش انجام کار (modality) که باید در راستای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ مورد توافق قرار گیرد، درنظر داشت.

۱۳. در بند ۶ گزارش آمده است «ارزیابی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای که توسط ایران در «مریوان» انجام شد، بدون تغییر باقی می‌ماند»، همان‌طوری که در بند ۶ بالا گفته شد، ارزیابی آژانس نباید براساس اسناد و اطلاعات غیرقابل اعتماد و غیرمعتبر باشد. علاوه بر این، ارجاع به برخی استدلال‌های قبلی که در نتیجه اطلاعات بعدی تأیید و منجر به حل و فصل این موضوع به گونه‌ای که در گزارش قبلی مدیرکل (GOV/۲۰۲۳/۲۶) مشخص شده است، هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد. با این حال، جزئیات مربوطه قبلاً در بند ۸ از یادداشت توضیحی INFCIRC/۱۰۹۴ مورخ ۷ ژوئن ۲۰۲۳ منعکس شده است.

۱۴. در رابطه با بند ۸، موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

در مورد موضوعات باقیمانده، ایران تمام اطلاعات موجود را به آژانس ارائه کرده است. این موضوع در یادداشت‌های توضیحی گوناگون ایران منعکس شده است. بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ به طور مستمر توسط ایران اجرا شده است، با این حال، همان‌طوری که به صراحت در بیانیه مشترک تأکید شده است، برای گام‌های بعدی باید روش‌های انجام کاری (مدالیته‌هایی) بین ایران و آژانس توافق شود.

حق انتصاب و لغو انتصاب بازرسان آژانس در ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع ایران (INFCIRC/۲۱۴) به رسمیت شناخته شده است. در سفر اخیر مدیرکل، ایران، با حسن نیت، پیشنهاد خود را درخصوص معرفی بازرسان جدید، به مدیرکل ارائه کرد.

ناگفته نماند توقف اجرای کد اصلاحی ۱/۳ همان‌طوری که در بند ۱۳ از مقدمه و بند ۶۵ پیوست یک برجام مشخص شده است، به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس، در اعمال حقوق ایران ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام صورت گرفته است. اجرای کامل و مؤثر برجام توسط همه شرکت‌کنندگان، به‌ویژه تعهدات لغو تحریم‌ها، ضروری است و ایران را قادر می‌سازد تا اقدامات اصلاحی خود را طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بازگرداند.

- ایران تاکنون نهایت همکاری خود را با آژانس انجام داده است و با درنظر گرفتن ارزیابی انجام شده توسط آژانس در سال ۲۰۱۵ (GOV/۲۰۱۵/۶۸)، هرگونه فشار سیاسی بر آژانس برای زیر سوال بردن ارزیابی نهایی قبلی (ارزیابی نهایی در مورد موضوعات باقیمانده در گذشته و حال در مورد برنامه هسته ای ایران- GOV/۲۰۱۵/۶۸) غیرسازنده بوده و بدون شک یکپارچگی آژانس را به‌خطر می‌اندازد، بنابراین برای ایران قابل قبول نیست.

ج) ملاحظاتی در مورد بخش C گزارش (GOV/۲۰۲۴/۶۲)

۱۵.در مورد بند ۹ مرتبط با "ورامین"، موارد زیر را باید درنظر داشت:

همان‌طور که بارها توسط جمهوری اسلامی ایران توضیح داده شده است، هیچ مکان اعلام نشده‌ای (که اعلام آن) طبق موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) الزامی باشد وجود نداشته است. ادعای وجود "کارخانه در مقیاس آزمایشی اعلام نشده که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار می‌گرفته است" فاقد اطلاعات موثق و اسناد معتبر تأیید شده، بوده و تنها مبتنی بر اسناد جعلی و غلط ارائه شده توسط یک رژیم بد نیت است.

ارجاع آژانس صرفاً به تصاویر ماهواره‌ای بی‌کیفیت برای ارزیابی اینکه «... کانتینرهای خارج شده از ورامین در نهایت به تورقوز آباد منتقل شدند...»کافی و صحیح نیست زیرا هزاران کانتینر مشابه در سراسر کشور در حال حرکت هستند. ادعای جابجایی یک کانتینر از مکانی به مکان دیگر، نمی‌تواند براساس چنین شواهد غیرقابل اثبات و غیر دقیق قضاوت درستی باشد.

۱۶. در مورد بند ۱۰ مرتبط با "تورقوز آباد"، حقایق ذیل باید درنظر گرفته شوند: ارزیابی آژانس براساس اطلاعات و شواهد معتبر نیست. تورقوز آباد در واقع یک مکان صنعتی است که شامل انواع انبارها و اماکن نگهداری مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد غذایی، پارچه و منسوجات، لاستیک و قطعات خودرو، لوله و اتصالات و برخی ضایعات صنعتی است.

همان‌طوری که بارها گفته شده محل مورد نظر یک انبار ضایعات صنعتی است که جابجایی کانتینر در آن یک فعالیت معمول بوده است. جابجایی کانتینرها از یک مکان صنعتی به مکان دیگر که یک فعالیت معمول است نمی‌تواند دلیل محکمی برای هر ادعایی درنظر گرفته شود.

در تحقیقات مبسوط ما در زمینه سابقه فعالیت‌های انجام شده در این مکان، به استثنای خرابکاری که محتمل‌ترین نشانه است، هیچ دلیل دیگری برای وجود چنین ذراتی را نمی‌توان درنظر گرفت.

در مورد فرض نادرست آژانس مبنی بر جابجایی کانتینرها از این مکان، توضیحاتی که حاکی از نادرست بودن فرض آژانس است، قبلاً به آن ارائه شده است. با این حال، ایران آمادگی خود را برای ارائه توضیحات بیشتر در چارچوب روش انجام کار مورد توافق در راستای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ اعلام می‌کند.

بخش C.۲ ناهمخوانی در موازنه مواد هسته‌ای

۱۷. در مورد بند ۱۲، موارد زیر باید درنظر گرفته شود:

اورانیوم فلزی ناشی از آزمایش‌های تبدیل اعلام شده انجام شده در آزمایشگاه چند منظوره جابر این حیان (IRL-) که توسط مؤسسه تبدیل اورانیوم (IRK-) اصفهان دریافت شد، از سال ۲۰۰۳ بارها در بازه‌های زمانی مختلف، اعم از سه ماهه و سالانه توسط آژانس مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و منجر به صدور بیانیه‌های مربوطه ۹۰(a) و ۹۰(b) توسط آژانس با قید عبارت "رضایت‌بخش" شده است.

ایران در نامه‌ای به تاریخ ۹ اوت ۲۰۲۳ در پاسخ به سوال آژانس تاکید کرد که ناهمخوانی ذکر شده در مؤسسه تبدیل اورانیوم (IRK-) اصفهان به دلیل فرآیند متفاوت و نامنظم بازیابی اورانیوم از مواد پسمان، موسوم به "پسمان کثیف" که حاوی انواع مختلفی از عناصر ناشناخته به عنوان ناخالصی است ایجاد شده است. اساساً اختلاف مواد بین شروع و پایان فرآیند بازیابی از نظر فنی قابل پیش‌بینی و اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه اختلاف ظاهر شده در نقطه پایانی بازیابی توسط ایران پذیرفته شد، آژانس متقاعد شد که مقداری که در ابتدا از جانب آژانس ادعا شده بود به میزان قابل توجهی کمتر از آنچه که قبلاً اعلام شده بوده است. به همین منظور، چندین جلسه گفتگوی فنی در مورد این موضوع بین آژانس و ایران برگزار شد. در یک گفتگوی فنی در ۸ نوامبر ۲۰۲۳ در وین، ایران براساس اسناد و مدارک فنی محکم، پرده‌نگاری در مورد فرآیند بازیابی دقیق و محاسبه حسابرسی مواد مربوطه در مؤسسه تبدیل اورانیوم (IRK-) اصفهان برای انحلال پسمان‌های کثیف اورانیوم فلزی ارائه کرد. به منظور حل و فصل این موضوع، در این جلسه توافق شد که آژانس در اولین زمان ممکن فعالیت‌های راستی‌آزمایی دیگری را نیز در مؤسسه تبدیل اورانیوم (UCF) اصفهان انجام دهد.

فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتر آژانس در این رابطه در تاریخ‌های ۲۱، ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳؛ ۳، ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ انجام شد. طی فعالیت‌های بعدی انجام شده در مؤسسه تبدیل اورانیوم (IRK-) اصفهان، بهره‌بردار جزئیات محاسبات حسابرسی بازیافت پسمان اورانیوم فلزی را ارائه کرد. علیرغم توافق صورت گرفته با آژانس و تاییدیه دریافت شده در تاریخ ۲۱-۱۲-۲۰۲۳ برای ارائه ارزیابی شامل نتایج تحلیل نمونه‌های محیطی و آزمون مخرب گرفته ‌شده در -IRK تا فوریه ۲۰۲۴، نتایج این راستی‌آزمایی‌ها هنوز با ایران به اشتراک گذاشته نشده است. با این حال، آژانس پذیرفت که مقدار SRD (اختلاف فرستنده و گیرنده) بسیار کمتر از ارزیابی اولیه آن بود.

۱۸.در مورد بند ۱۳، لازم به ذکر است که: طی نشست معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان و معاون سازمان انرژی اتمی ایران در تهران در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴ و در نتیجه پیشنهاد معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان، گفتگوهای فنی به پایان رسید. معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان پیشنهاد کرد که بدون ادامه بیشتر گفتگوی های فنی، اصلاحی در سوابق حسابرسی -IRK با مقدار توافق شده، از جانب ایران به آژانس ارائه شود تا این موضوع بدون هیچ گونه انعکاسی به موسسه IRL- حل و فصل گردد. بر این اساس، گزارش‌های حسابرسی مواد هسته‌ای اصلاح‌شده مورد نیاز از طریق نامه مورخ ۷ فوریه ۲۰۲۴ ایران در اختیار آژانس قرار گرفت. گزارش‌های حسابرسی اصلاح شده مواد هسته‌ای حاکی از آن است که تمام مقدار اورانیوم اعلام شده موجود در پسمان جامد که از آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان (JHL) به مؤسسه تبدیل اورانیوم (UCF) برای انحلال ارسال شد، توسط UCF دریافت گردیده و کسری ذکر شده فقط مربوط به (UCF (IRK- بوده است.

بر اساس این توافق، ایران سوابق حسابرسی مربوطه را تصحیح کرد و متقابلاً آژانس اظهاریه اصلاح شده برای مؤسسات IRK- و IRL- را ارائه نمود. آژانس در بیانیه ۹۰(a) خود (مورخ ۲۱/۰۲/۲۰۲۴) تصریح کرده است که ناهمخوانی در میزان اورانیوم موجود در پسمان جامد ارسال شده از JHL بهUCF حل و فصل شده (Resolved) است. این موضوع یعنی حل و فصل شدن ناهمخوانی یاد شده نیز دقیقاً به صورت «حل‌ و فصل شده» در زیرنویس شماره ۲۳ گزارش برجامی (GOV/۲۰۲۴/۷) مورخ ۲۶ فوریه ۲۰۲۴ منعکس شده است. اما با کمال تعجب، بدون ذکر دلیل، در همان روز، کلمه "حل و فصل شده" به "اصلاح شده" (rectified) تغییر یافت (بند ۱۵ گزارش پادمانی GOV/۲۰۲۴/۸). متعاقباً این دو گزارش (پادمانی و برجامی) به‌طور غیرحرفه‌ای، بدون صدور اصلاحیه، توسط آژانس در ۲ مارس ۲۰۲۴ بازنشر شد. هیچ دلیل موجهی برای چنین انحراف غیرقابل توجیه از توافق صورت گرفته و تغییر عجولانه گزارش‌های توزیع‌شده وجود ندارد. این رویکرد، نشان دهنده وجود فشارهای سیاسی خارجی }بر روی آژانس{ که اعتبار آژانس را تضعیف می‌نماید می‌باشد.

۱۹. در مورد بند ۱۳: آژانس در نامه مورخ ۲۲ مه ۲۰۲۴ از ایران درخواست کرد که آزمایش‌های تولید اورانیوم فلزی که از سال ۲۰۰۳ به طور مداوم مورد راستی‌آزمایی قرار داشته است را مجدداً ارزیابی کند. این درخواست مبنای حقوقی ندارد و مغایر با توافق ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ است. در این خصوص، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

همان‌طوری که در بالا توضیح داده شد، اورانیوم فلزی در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان (JHL) در حالی که در موسسه JHL (IRL-) نگهداری می‌شد تحت اقدامات نظارتی و مراقبتی (C/S) مستمر آژانس (مهر و موم) بوده است و از سال ۲۰۰۳ مکرراً توسط آژانس راستی‌آزمایی شده و برای آن متعاقباً توسط آژانس بیانیه‌های ۹۰(a) و ۹۰(b) با تاکید بر اینکه راستی‌آزمایی صورت گرفته "رضایت‌بخش بوده" صادر شده است. لازم به ذکر است که هیچ گونه فعالیتی بر روی این ماده انجام نشده که وضعیت آن را تغییر داده باشد.

پروژه تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی با استفاده از UF۴ در سال ۲۰۰۳ به آژانس اعلام شده است و در سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۳ و بعداً در سال ۲۰۰۹ و نهایتاً در سال ۲۰۱۴ به طور دقیق مورد راستی‌آزمایی واقع شده است. در این پروژه تحقیق و توسعه‌ای علاوه بر محصولات اصلی، برخی انواع متفاوت از پسمان‌ها مانند دورریزها، پسمان‌های ناهمگن و ... تولید شدند. همه این مواد تحت راستی‌آزمایی‌های مختلف آژانس قرار گرفته‌اند.

آژانس در بیانیه مورخ ۱۲-۰۲-۲۰۱۴ خود به وضوح در ارزیابی خود اعلام کرد که "تمام مواد هسته‌ای اعلام شده مورد حسابرسی قرار گرفته و هیچ نشانه‌ای از وجود، تولید یا فرآوری مواد هسته‌ای اعلام نشده وجود ندارد". آژانس در ادامه در گزارش خود (GOV/۲۰۱۵/۶۸) اشاره کرد که "...آژانس این اطلاعات را در سال ۲۰۱۴ مجدداً ارزیابی کرد که میزان اورانیوم طبیعی مربوطه در چارچوب عدم قطعیت مرتبط با حسابرسی مواد هسته‌ای و اندازه‌گیری‌های وابسته به آن می‌باشد".

مواد دریافتی توسط UCF (IRK-) از JHL (IRL-) همواره تحت مهر و موم آژانس بوده و توسط آژانس و راستی‌آزمایی شده و مشخصاً داده‌های مؤسسه فرستنده پذیرفته شده است. از آنجایی که ناحیه موازنه مواد (MBA) مؤسسه دریافت کننده (IRK۱) داده‌های مؤسسه فرستنده را پذیرفته است، طبیعتاً هیچ گونه اختلاف گیرنده-فرستنده (SRD) برای گزارش کردن وجود نداشته است. پس از بازیابی در ناحیه پایانی فرآیندی (IRK۲)، راستی‌آزمایی مواد در UCF انجام شد و کسری ناشی از فرآوری مواد بوده و نمی‌تواند به عنوان SRD و همچنین به عنوان دلیلی برای تغییر گزارش‌های حسابرسی مؤسسه مبدأ JHL (IRL-) درنظر گرفته شود.

با توجه به اینکه کسری مذکور تنها در پایان فرآیند بازیابی در UCF (IRK-) و نه در محل دریافت این مؤسسه شناسایی شده است، بنابراین قطعاً نمی‌توان آن را به مؤسسه مبدأ یعنی آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان (IRL-) نسبت داد.

با توجه به اینکه موازنه مواد اورانیوم ذی‌ربط در آزمایش‌های تولید اورانیوم فلزی انجام شده در JHL در سال ۲۰۱۴ به نتیجه رسید (بیانیه ۹۰ (ب))، بدون شک بازگشایی یک موضوع مختومه که توسط آژانس پس از یک رویه تمام شده به نتیجه رسیده است، اعتبار رژیم راستی‌آزمایی آژانس از جمله اظهاریه‌های حسابرسی آن را به خطر می‌اندازد.

موازنه مواد در دوره زمانی ۲۰۰۰-۱۹۹۵ به طور سرزده مورد بررسی و راستی‌آزمایی واقع شد که منجر به صدور بیانیه‌های رضایت‌بخشی گردیده است. این موضوع نه تنها در نهایت در سال ۲۰۱۵ (GOV/۲۰۱۵/۶۸) مورد جمع‌بندی قرار گرفت بلکه سال‌های بعد نیز به طور مداوم راستی‌آزمایی شده است. این‌که تعمداً مبنا برای رسیدگی به موضوعی که به تاریخی که ۳۰ سال از آن می‌گذرد گذاشته شود، بدون تردید رژیم راستی‌آزمایی آژانس را زیر سوال می‌برد و ضمن این‌که اعتبار آژانس را نیز تضعیف می‌نماید.

در مورد بند ۱۴ مباحث فنی برای تفاهم بیشتر با آژانس در مورد صحت محاسبات فنی ایران مربوط ناهمخوانی در موازنه مواد هسته‌ای ادامه دارد.

۲۰. C۳ - کد اصلاحی ۱/۳:

پذیرش اجرای کد اصلاحی ۱/۳ از جمله اقدامات منعکس شده در بند ۱۳ از مقدمه برجام و همچنین بند ۶۵ پیوست یک آن بود. به دنبال خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلستان و فرانسه تحت این توافق، ایران براساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس، در اعمال حقوق خود وفق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، تصمیم گرفت صرفاً به تعهدات خود در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) عمل کند. با این حال، ایران با حسن نیت و در سایه تفاهم به دست آمده با مدیرکل، قبلاً اطلاعات کلی در مورد برنامه‌ریزی مؤسسات جدید را ارائه و اعلام کرده است که اطلاعات پادمانی مربوطه در زمان مقرر در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

مدیرکل در گزارش خود به منحصر به فرد بودن عملکرد ایران در زمینه کد اصلاحی ۱/۳ اشاره کرده است (ایران تنها کشوری است که فعالیت‌های هسته ای قابل توجهی دارد که آژانس در آن در حال اجرای یک موافقت‌نامه پادمان جامع است اما مفاد کد اصلاحی را اجرا نمی‌کند). در این راستا، منحصربه‌فرد بودن برجام که با تعدد بازرسی‌ها، اقدامات اعتمادساز و شفاف‌ساز فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی مشخص می‌شود نیز باید یادآوری شود. این ویژگی توافق باعث شد که ایران را به تنها کشور دارای رژیم راستی‌آزمایی شدیداً قوی تبدیل نماید.

ایران براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی با عنوان «برنامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، در استیفای حقوق خود در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، تصمیم گرفت صرفاً به تعهدات خود تحت موافقت‌نامه پادمان جامع عمل کند. نباید انتظار داشت که با وجود ادامه تحریم‌های یکجانبه ناعادلانه و غیرقانونی، ایران به طور کامل به تعهدات خود ذیل برجام عمل نماید.

د) نظرات در مورد بخش D گزارش (GOV/۲۰۲۴/۴۴): بیانیه مشترک (بندهای ۲۱ الی ۲۸)

۲۱. در بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ دو عنصر مهم یعنی چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع و روش انجام کار مورد توافق باید درنظر گرفته شوند. جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و حتی تا زمان حصول توافق در مورد روش‌ها، به آژانس اجازه نصب ۹ دوربین نظارتی را داد. علاوه بر این، ایران به دبیرخانه آژانس اجازه داد تا سرویس دوربین‌ها را با موفقیت انجام دهد و داده‌های ضبط شده را ذخیره نماید. پیشرفت حاصل از همکاری متقابل با آژانس باید توسط شورای حکام مورد قدرشناسی واقع می‌شد.

۲۲. بدیهی است اجرای بیشتر بیانیه مشترک مستلزم گفتگوی ایران و آژانس در مورد روش انجام کار است که بایستی مورد توافق دوجانبه قرار گیرد.

هـ) نظرات در مورد بخش "خلاصه" گزارش‌ها (GOV/۲۰۲۴/۶۱ و GOV/۲۰۲۴/۶۲)

۲۳. اجرای کامل تعهدات پادمانی توسط ایران، ماهیت صلح آمیز بودن تمام برنامه هسته ای ایران را به خوبی ثابت می کند. تاکید می شود که ادعاهای مطرح شده از سوی شخص ثالث بد نیت بی اساس بوده و هیچ توجیهی ندارد.

۲۴. ایران به طور داوطلبانه اجازه دسترسی به آژانس داد و اطلاعات و توضیحاتی در مورد مکان‌های مورد ادعا را ارائه کرده است. این در حالی بود که آژانس اسناد معتبری را درباره ادعای «مواد هسته‌ای اعلام نشده و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای» به ایران ارائه نکرد و ایران موظف نبوده و نیست به درخواست‌های آژانس درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهد. با این حال، متأسفانه آژانس تمامی اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل را معتبر می‌داند و این امر باعث نتیجه‌گیری‌های آژانس براساس مفروضات نادرست و غیرقابل اعتماد گردیده است.

۲۵. باید مجدداً تأکید کرد تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و از یک رژیم راستی‌آزمایی بسیار قوی عبور کرده است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد. با این حال، ایران تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبانی و دسترسی های درخواست شده توسط آژانس را ارائه کرد. برای نتیجه‌گیری نباید به اسناد غیرمعتبر و ساختگی استناد کرد.

۲۶. همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، اجرای کد اصلاحی ۱/۳ بر اساس قانون مصوب مجلس در اعمال حقوق ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام متوقف شده است.

۲۷. ایران بارها آمادگی خود را برای کار بر روی روش‌های انجام کار که در بیانیه مشترک مورد توافق قرار می‌گیرد، اعلام کرده است تا بتواند مراحل بعدی را ادامه دهد.

۲۸. بیانیه آژانس در بند ۳۱ گزارش GOV/۲۰۲۴/۶۱، که «تصمیم ایران برای برچیدن تمام تجهیزات آژانس که قبلاً در ایران برای رصد و نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با برجام نصب شده‌اند... توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران»، مبنای حقوقی تحت موافقت‌نامه پادمان جامع ندارد. تمایز واضحی باید بین تعهدات حقوقی کشورهای عضو تحت موافقت‌نامه‌های پادمانی مربوطه و تعهدات داوطلبانه قائل شد تا اطمینان حاصل شود که چنین تعهدات داوطلبانه‌ای به تعهدات پادمانی حقوقی آن‌ها تبدیل نمی‌شوند. در این راستا، از آژانس بسیار انتظار می‌رود که این الزام که برای حفظ اساسنامه آژانس و همچنین روابط حاکم بر موافقت‌نامه پادمان جامع مربوطه با آژانس ضروری است را رعایت کند.

۲۹. در بند ۳۲ گزارش GOV/۲۰۲۴/۴۱، یادآور می‌شود که اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی طبق قانون مصوب مجلس پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، در راستای اعمال حقوق خود، به موجب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام متوقف شده است.

نتیجه‌گیری

۳۰. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) تاکنون با آژانس همکاری کاملی داشته است. باید مجددا ًتاکید شود که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام گردیده و توسط آژانس تحت راستی‌آزمایی است.

۳۱. جمهوری اسلامی ایران به حق انتظار دارد که آژانس گزارش‌های خود درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به طور عینی انجام دهد.

۳۲. مجدداً باید تأکید شود تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و از یک نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی عبور کرده است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، ایران به صورت داوطلبانه و رویکردی همکارانه، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است.

۳۳. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن تاکید بر اهمیت و ارزش همکاری‌های ارائه شده به آژانس یادآوری می‌نماید که این همکاری‌های سازنده نباید توسط منافع سیاسی کوته‌بینانه تضعیف شود. بر این اساس، آژانس موظف است در پرداختن به چنین موضوعاتی با هدف جلوگیری از تحریف تصویر بزرگتر همکاری بین ایران و آژانس، به شیوه‌ای مجدانه عقلانیت خود را نشان دهد.

۳۴. ایران امیدوار است تعامل بین آژانس و ایران به صورت سازنده ادامه یابد و مشتاقانه منتظر مشارکت‌های بیشتر است.

مطالب پیشنهادی اخبار سیاسی امروز

ادامه اخبار سیاسی امروز
3 ساعت پیش
3 ساعت پیش
5 ساعت پیش
5 ساعت پیش
5 ساعت پیش
5 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
8 ساعت پیش
10 ساعت پیش
10 ساعت پیش
10 ساعت پیش
10 ساعت پیش
10 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
11 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
12 ساعت پیش
13 ساعت پیش
13 ساعت پیش
14 ساعت پیش
14 ساعت پیش
14 ساعت پیش
15 ساعت پیش
15 ساعت پیش
15 ساعت پیش
15 ساعت پیش
15 ساعت پیش
15 ساعت پیش
15 ساعت پیش
15 ساعت پیش
16 ساعت پیش
16 ساعت پیش
17 ساعت پیش
17 ساعت پیش
17 ساعت پیش
17 ساعت پیش
18 ساعت پیش
18 ساعت پیش
18 ساعت پیش
19 ساعت پیش
19 ساعت پیش
19 ساعت پیش
19 ساعت پیش
19 ساعت پیش
19 ساعت پیش
19 ساعت پیش
20 ساعت پیش
20 ساعت پیش
20 ساعت پیش
20 ساعت پیش
20 ساعت پیش
21 ساعت پیش
21 ساعت پیش
21 ساعت پیش
21 ساعت پیش
22 ساعت پیش
22 ساعت پیش
22 ساعت پیش
22 ساعت پیش
22 ساعت پیش
22 ساعت پیش
23 ساعت پیش
23 ساعت پیش
23 ساعت پیش
23 ساعت پیش
24 ساعت پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
1 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
2 روز پیش
جدیدترین روسیه برای سقوط بشار اسد هماهنگ کرده بود؟ / پاسخ لاوروف به یک ابهام + فیلم محتوای جلسه محرمانه چه بود؟ | موشک‌های ایران و فروش جنگنده اف 35 به ترکیه؛ دو نگرانی اصلی اسرائیل لرزه‌های چند ریشتری در بازار خودرو / پژوپارس 200 میلیون تومان گران تر شد / ساینا یک قدمی میلیاردی شدن ایران درگیر جنگی فراتر از جنگ ۱۲ روزه شود، روسیه کنار ایران خواهد ایستاد؟ یک ادعا درباره سپاه پاسداران بعد از حمله به یهودیان در سیدنی/ سردار کوثری پاسخ داد واکنش مداح مشهدی به یک تولد عجیب در هیئت / اینترنشنال میگوییم اینتر آشغال! خاتمی و موسوی لاری در جلسه مجمع روحانیون مبارز/ ابطحی تصاویر را منتشر کرد + عکس سلیمی: آموزش‌های فرهنگ‌سرا‌ها در مشهد، پیشران اشتغال پایدار بانوان و تقویت اقتصاد خانواده است اختتامیه نمایشگاه «ایوان هنر» با تقدیر از مربیان برگزیده دوره‌های مهارتی فرهنگ‌سراها برگزار شد + فیلم استقبال مشهدی‌ها از برنامه‌های آموزش شهروندی و مهارت‌آموزی مدیریت شهری | اثرگذاری پایدار فرهنگی و اجتماعی در بین شهروندان با برگزاری دوره‌های آموزشی آغازبه‌کار سیزدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری مشهد از فردا (سه‌شنبه، ۲۵ آذر ۱۴۰۴) عطریانفر: با شرایطی بسیار غم‌انگیز مواجه هستیم/ 70 درصد کابینه منتخب مستقیم پزشکیان نیستند هوش مصنوعی؛ یک جایزه برای تروریست‌ های داعش؟ | گروه‌های شبه‌نظامی درحال آزمون و خطا هستند امتناع سعید جلیلی از پاسخ به پرونده کرسنت انگلیس برای جنگ با روسیه آماده می‌شود؟ پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه 25 آذر 1404 | لمس دکمه فروش سخت شده است! روزنامه شماره ۶۴۶۲ عطریانفر: با شرایطی بسیار غم‌انگیز مواجه هستیم/ 70 درصد کابینه منتخب مستقیم پزشکیان نیستند محمود احمدی نژاد جنجال به پا کرد+ فیلم سرنگونی یک پهپاد در ترکیه/ جنگنده‌های اف-۱۶ به پرواز درآمدند هوش مصنوعی، یک جایزه برای تروریست‌های داعش؟ | گروه‌های شبه‌نظامی درحال آزمون و خطا هستند اظهارات جدید وزیر خارجه روسیه درباره برجام/ ایران هرگز این سند را نقض نکرد بشار اسد در حال یاد گرفتن زبان روسی است / رئیس جمهور سابق سوریه در روسیه چه می کند؟ پاسخ سعید جلیلی درباره پرونده کرسنت/ اجازه ندادند یک موضوعی در زمان خودش مطرح شود تا... واکنش لاوروف به سقوط بشار اشد در سوریه/ این یک مینِ تأخیری دیگر است،/ هیچ هماهنگی با الجولانی علیه بشار اسد نداشتیم واکنش عضو هیئت رئیسه مجلس به اظهارات اخیر دولت درباره استیضاح وزرا اختتامیه نمایشگاه «ایوان هنر» با تقدیر از مربیان برگزیده دوره های مهارتی فرهنگسراها برگزار شد + فیلم واکنش کوثری به ادعای نقش سپاه پاسداران در حمله سیدنی به یهودیان/ هدف اصلی، ایجاد اسلام‌هراسی و تضعیف ایران است جزئیات توافقات اقتصادی ایران و بلاروس از زبان عراقچی علت افزایش قیمت دلار مشخص شد/ گرانی ارز تا کجا ادامه دارد؟ آغاز سیزدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری مشهد از فردا (سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴) عطریانفر: با شرایطی بسیار غم‌انگیز مواجه هستیم/ درصد کابینه منتخب مستقیم پزشکیان نیستند خانه بشار اسد کجاست؟/ رئیس جمهور سابق دروس چشم پزشکی را می گذراند/ رئیس جمهور سابق به پول نیاز ندارد! وزیر نفت استعفا داد؟/ واکنش دولت به یک شایعه علیه پاک نژاد تتر تا 131560 تومان بالا رفت | ثبت رکورد جدید قیمت تتر | سقوط بیت‌کوین تا کانال 86 هزار دلار روسیه با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا موافقت کرد+ جزئیات واکنش وزیر ارتباطات به اظهارات قالیباف درباره رفع فیلترینگ/ از مصوبه ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی چه خبر؟ ابلاغ یک قانون مهم توسط پزشکیان/ افزایش سقف سن ثبت‌نام آزمون دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی استقبال مشهدی ها از برنامه های آموزش شهروندی و مهارت آموزی مدیریت شهری | اثرگذاری پایدار فرهنگی و اجتماعی در بین شهروندان با برگزاری دوره های آموزشی سلیمی: آموزش‌های فرهنگسرا‌ها در مشهد؛ پیشران اشتغال پایدار بانوان و تقویت اقتصاد خانواده است واکنش مشاور رهبر انقلاب به طرح ترامپ درباره قفقاز پرواز بمب‌افکن بی ۵۲ هر ساعت چقدر هزینه دارد؟ حمله تند لاپید به نتانیاهو/ او به «لکه ننگ» اسرائیل در جهان تبدیل شده است احمدی نژاد ممنوع المصاحبه شد؟/ ویدیوی جنجالی از رئیس جمهور سابق+ فیلم رونمایی از ذخایر عظیم طلا که سال‌ها پنهان مانده بود/ فوران طلا از دل زمین پرواز قیمت طلا با سوخت دلار و اونس جهانی | سکه تا ۱۴۴ میلیون تومان بالا رفت | طلا در کانال ۱۳.7 میلیون تومان پرش بورس از موانع سخت افزایش تنش میان قاهره و تل‌آویو/ درخواست رسمی مصر از آمریکا برای مهار نتانیاهو اظهارات جدید گروسی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران/ روسیه می‌تواند به حل مسئله هسته‌ای ایران کمک کند آسمان تهران از فردا بارانی می‌شود/ هواشناسی هشدار زرد صادر کرد قالیباف: کمبود قوانین برای اداره کشور نداریم/ قوانین مازاد و مانع را نیز حذف و یا اصلاح می‌کنیم پیام تند کاخ سفید به نتانیاهو درپی ترور مقامات حماس | روبیو، کوشنر و ویتکاف از نتانیاهو خسته شدند آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران از زبان یک نماینده/ پیشنهاد مجلس چه بود؟ بلومبرگ: زلنسکی درخواست خروج نیروهای اوکراینی از دونباس را رد کرد حمله توپخانه‌ای ارتش عربستان به مناطق مرزی یمن کمالوندی: بازرسی‌های اخیر با اجازه شورای‌عالی امنیت ملی بود حمایت شهرداری مشهد از مربیان فرهنگی | از سامان‌دهی قراردادها تا توسعه مهارت‌آموزی ۵۰۰ مربی هشت‌خان فراروی بازرگانان اظهرات جدید گروسی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران/ روسیه می‌تواند به حل مسئله هسته‌ای ایران کمک کند افزایش تنش قاهره و تل‌آویو/ درخواست رسمی مصر از آمریکا برای مهار نتانیاهو وزیر خارجه بلاروس: مینسک و تهران با موفقیت در عرصه‌های بین‌المللی همکاری می‌کنند مذاکرات فشرده نمایندگان ترامپ و اوکراین/ واشنگتن خواهان تصمیم سریع، کی‌یف مردد ولایتی: طرح موسوم به «ترامپ» در قفقاز هیچ تفاوتی با «دالان زنگزور» ندارد/ جمهوری اسلامی ایران به‌طور قطع با آن مخالف است مسدودسازی حساب‌های ریالی مشکوک به اخلال در بازار ارز و طلا دلار از کنترل خارج شد | رشد 2300 تومانی در یک روز | قیمت دلار روی ۱۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان بسته شد نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو امروز دوشنبه ۲۴ آذر1404/افزایش قیمت طلا و سکه + جدول رایزنی عراقچی برای سفر لوکاشنکو به ایران/ وزیرخارجه: بلاروس، همانند روسیه شریک خوب ما است اظهارات مهم مهاجرانی درباره یارانه/ دولت با طرح ۱۴ سکه مهریه مخالف بود/ در جنگ ترکیبی تمام‌عیار قرار داریم یک عنکبوت جلسه کنست رژیم صهیونیستی را مختل کرد + فیلم قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه ۲۴ آذر۱۴۰۴/افزایش قیمت طلا و سکه + جدول اعلام آمادگی پوتین برای صلح جدی در اوکراین/ کرملین: آتش‌بس‌های موقت و مانورهای سیاسی را نمی پذیریم افشاگری جدید درباره زنده بودن امام موسی صدر/ اسیر برخی عشایر و قبایل کشور لیبی است! واکنش تند نخست وزیر استرالیا به اتهامات نتانیاهو/ ادعایی بی اساس و خطرناک است ظریف: اگر گرفتار گذشته بمانیم، نمی‌توانیم آینده را بسازیم/ روایت خوبی از ایران در جهان نداریم غرویان: فقر را فضیلت جلوه می‌دهند تا ضعف‌ خود را توجیه کنند | پرایدسواری برای مبارزه با فساد مردم را قانع نمی کند | مذاکره با آمریکا ممکن است اما... دردسر‌های عظیم یک سرشماری در مشهد | نگاهی به سختی‌های اولین آمارگیری نفوس و مسکن در پاییز سال ۱۳۳۵ فتح پیاپی مقاومت‌های بورسی فروشگاه‌های «شهرما» مشهد، میزبان خرید یلدا ۱۴۰۴ | تخفیف ۱۰ تا ۶۰‌ درصدی کالا‌ها در ۲۷ فروشگاه عراقچی با همتای بلاروسی‌اش در مینسک دیدار کرد واکنش شدید نخست وزیر استرالیا به اتهامات نتانیاهو/ ادعایی بی اساس و خطرناک است بانک مرکزی: رؤسای شعب مشکوک به پولشویی عزل می‌شوند بیانیه موساد درباره تیراندازی در سیدنی استرالیا/ فرافکنی درباره عملیات «گرگ تنها» ثبت بیش از ۱۰ هزار تخلف خطرساز در مشهد طی شبانه‌روز گذشته (دوشنبه، ۲۴ آذر ۱۴۰۴) آماده‌باش کامل پلیس راهور مشهد درپی پیش‌بینی‌ بارش برف و باران در هفته جاری (دوشنبه، ۲۴ آذر ۱۴۰۴) هشت‌خان فراروی باررگانان شکاف در اروپا زیر فشار ترامپ قیمت افغانی به آستانه ۲ هزار تومان نزدیک شد قیمت طلا ۱۸ عیار امروز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴/کاهش قیمت+ جدول قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه ۲۴ آذر۱۴۰۴/کاهش قیمت طلا + جدول انفجار قیمت‌ها در بازار ارز و طلا | دلار ۱۳۱ هزار و سکه امامی ۱۴۴ میلیون تومان را لمس کردند | طلای ۱۸ عیار تا ۱۳.۸ میلیون پیشروی کرد قیمت طلا، سکه و دلار امروز دوشنبه ۲۴ آذر1404/افزایش قیمت سکه+ جدول نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو امروز دوشنبه ۲۴ آذر1404/کاهش قیمت طلا + جدول قیمت سکه تمام‌بهار آزادی به ۱۴۱ میلیون رسید | هشدار درباره رواج سکه‌های تقلبی در بازار واکنش ایران به ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه | بقائی: ابوموسی و تنب‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ایران‌اند تیراندازی مرگبار در نزدیکی کاخ سفید/ نقش نیروهای بدنام زیرو یونیتس افغانستان کمالوندی: آژانس با اجازه از شعام، بازرسی‌هایی در ماه‌های اخیر انجام شده است / بخش آسیب ندیده تاسیسات مورد بازرسی قرار گرفت معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد: مجوز‌های تجاری موقت در مشهد سال آینده محدود می‌شود | مالکان از فرصت تخفیف استفاده کنند + فیلم شهردار مشهد مقدس از آمادگی کامل مدیریت شهری برای ارائه خدمت در گرم‌خانه‌ها در روز‌های سرد سال خبر داد آغاز برخورد با شعب اخلال‌گر در بازار طلا و ارز/ تخصیص ارز به ثبت سفارش‌های زیر ۱۰۰ هزار دلار در تالار دوم مرکز مبادله ایران کلید خورد نگاهی به فعالیت‌های بلو در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی